Sökning: "kamratrespons"

Visar resultat 16 - 20 av 73 uppsatser innehållade ordet kamratrespons.

  1. 16. Peer Review in EFL Writing: Its Effect on Critical Thinking Skills and the Role of Digital Tools in Facilitating the Process

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Murtadha Al-kefagy; Cristina Nagy; [2021]
    Nyckelord :Key words: Peer review; Peer assessment; Writing; Critical thinking; Self-regulation; Self-monitoring; self-reflection; Evaluation; Digital tools; EFL; Upper secondary; Swedish classroom.;

    Sammanfattning : This paper focuses on peer reviewing as part of the writing process and as a pedagogical strategy that can help students develop their writing and critical thinking skills. To do so, it examines the extent to which peer reviewing can develop English as a foreign language (EFL) students’ ability to evaluate and reflect on their writing in upper secondary school. LÄS MER

  2. 17. Elevers upplevelser av formativa bedömningsmatriser

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lili Carina Bäcktorp; [2021]
    Nyckelord :uppgiftsspecifik; kamratbedömning; bedömningsmatris; formativ bedömning; kemi;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete har fokuserat på att undersöka elevers upplevelser av formativa bedömningsmatriser i undervisningen i kemi och att undersöka elevers upplevelser av att ge och få kamratrespons. Undersökningen har baserats på 25 elevers upplevelser av när de använt två olika sorters formativa analytiska bedömningsmatriser: en generell/uppgiftsnärabedömningsmatris som användes när de skrev laborationsrapport och gjorde kamratbedömning,och en uppgiftsspecifik som användes när de genomförde laborationsmomenten. LÄS MER

  3. 18. Återkoppling fram till matchdag : En kvalitativ studie om sju svensklärares förhållningssätttill användandet av formativ bedömning för att utvecklaelevers läs- och skrivprogression

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ronja Mattsson; [2021]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärande; återkoppling; kamratrespons; modellera; läs- och skrivstrategier;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka förhållningssätt sju svensklärare i årskurs 7–9 har till användandet av formativ bedömning för att utveckla elevers läs- och skrivprogression. I undersökningen intervjuas sju svensklärare som arbetar och/eller har arbetat på högstadiet. LÄS MER

  4. 19. Kamratbedömning för att gynna elevers textarbeten : Framgångsrika metoder och betydelsen av kamraternas respons

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Caisa Svanström; [2021]
    Nyckelord :Peer assessment; Peer review; Textwork; Teachers perspectives; Teacher students perspectives; Kamratbedömning; Kamratrespons; Textarbete; Lärares perspektiv; Lärarstudenters perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares och lärarstudenters syn på kamratbedömning för textarbeten i årskurs 4–6 samt att se vilka kamratbedömningsmetoder de anser gynnsamma för elevernas textarbeten. Detta är en kvalitativ studie som genomförs via semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Inverkan av utformingen av kamratrespons på måluppfyllelse och motivation att läsa biologi i högstadiet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Veronika Areskoug; Mikael Ahlroth; [2021]
    Nyckelord :Peer review; formative feedback; proximal development zone; classroom instructions; biology; experimental design; middle school; motivation; merit goals; Kamratrespons; formativ bedömning; proximal utvecklingszon; klassrum instruktioner; biologi; utforma en undersökning; högstadiet; motivation; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur instruktionernas utformning inför deltagande i en kamratrespons påverkar högstadieelevers motivation att lära sig samt måluppfyllelse av kunskapskravet att utforma egen undersökning i ämnet biologi. Efter en kort genomgång av hur en egen undersökning ska utformas fick eleverna från tre åk 7 klasser och två åk 8 klasser i uppgift att utforma en egen undersökning i ämnet biologi. LÄS MER