Sökning: "kamratrespons"

Visar resultat 21 - 25 av 73 uppsatser innehållade ordet kamratrespons.

  1. 21. Har tidpunkten för kamratrespons någon betydelse för skolelevers inlärning?

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Pia Bjurfors; [2021]
    Nyckelord :peer-assessment; feedback; collaborative group work; technology teaching; kamratrespons; återkoppling; kollaborativt grupparbete; undervisning i teknik;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att öka kunskapen om tidpunktens betydelse för kamratresponsens lärandeeffekter i samband med tekniklaborationer, samt undersöka vilka utmärkande mönster och responsformuleringar som är representativ för den undersökta elevgruppen. Grundskolelever i årskurs 7, nya till kamratrespons, har genomfört kamratrespons på ett grupparbete i ämnet teknik. LÄS MER

  2. 22. Kamratrespons i svenskundervisningen : Lärare och elevers upplevelser av att använda kamratrespons i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Nilsson; Ida Weinebrandt; [2021]
    Nyckelord :kamratrespons; respons; återkoppling; responsnivåer; formativ bedömning; svårigheter; möjligheter; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Respons är en del i formativ bedömning och syftar till att ge information om hur bra en text är. Genom respons kan elever utveckla sitt skrivande och komma närmare det ut-satta målet (Sadler 1989, s. 120–121). LÄS MER

  3. 23. Användning av formativ bedömning för att undervisa i genus på teknikprogrammet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Valeria Lundberg; [2021]
    Nyckelord :bedömningsmatris; formativ bedömning; genus; kamratrespons; teknik; undervisning;

    Sammanfattning : Efter att eleverna har avslutat kursen Teknik 1 på teknikprogrammet förväntas de kunna beskriva hur föreställningar inom teknikområdet påverkar uppfattningar om genus samt hur genus påverkar teknik och teknikutveckling. Det finns en stor brist på både forskning och undervisningsmaterial om genus och teknik. LÄS MER

  4. 24. Digital kamratrespons i svenska som andraspråk : Design för ökat kollaborativt lärande inom mångkulturell vuxenutbildning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Veronica Granlund; [2021]
    Nyckelord :Digital peer response; Swedish as a second language; computer supported collaborative learning; computer assisted language learning; Digital kamratrespons; svenska som andraspråk; datorstött samarbete för lärande; datorstödd språkinlärning;

    Sammanfattning : Corona-pandemin har påverkat utbildningen på många sätt, inte minst för dem som studerar svenska som andraspråk. Interaktion, kommunikation och kollaborativt lärande är viktiga delar av språkinlärning och något som blivit lidande av den påtvingade distansundervisningen. LÄS MER

  5. 25. Skrivutveckling i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Åkerlund; Sabrie Tahiri; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; grundskolans tidiga år; motivation till skrivande; skrivförmåga; skrivundervisning; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : Elevers skrivutveckling är en central del av kursplanen för ämnet svenska, ändå prioriteras inte elevers skrivande i samma omfattning som elevers läsande. Därför vill vi i den här kunskapsöversikten fokusera på vad som påverkar elevers skrivande och vad som verkar skrivutvecklande. LÄS MER