Sökning: "kan man skriva en fakta"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kan man skriva en fakta.

  1. 1. KUNSKAPER OM NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR (NPF)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mikael Engdahl; [2020-06-01]
    Nyckelord :NPF; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är undersöka och därigenom ge en så bra bild som möjligt över hur mycket kunskap lärare i Borås stad har när det gäller NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Syftet är vidare att ta reda på om de kan anpassa och inkludera på ett sätt som krävs av styrdokumenten med hjälp av den kunskap de har eller kan få med stöd av kompetent elevhälsa. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsteori om estetisk praktik

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Hannes Rydell; [2015]
    Nyckelord :yrkeskunnande; essä; kunskapsteori; tyst kunskap;

    Sammanfattning : En maskin för tanken Att skriva akademisk essä är balansgång. Essäskrivaren använder det essäistiska temperamentet, där den undersökande tanken tar skrivandet till hjälp. Jay Richards formulerar sig om romanen som: ”A machine to think with”.1 Detta är sant också för essän. LÄS MER

  3. 3. Läxor i svenskämnet : En kvantitativ innehållsanalys av läxor i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Sinkko; [2013]
    Nyckelord :Läxor; Svenskämne; Innehållsanalys; Grundskola; Diskurs; Ämneskonception.;

    Sammanfattning : Läxor har alltid varit en del av skolan och synen på läxor under årens gång varierat historiskt. Från början av 1900-talet var läxor viktiga för fostran och läxor har handlat om fakta som ska nötas in. Under 1940- talet dyker kraftiga motreaktioner dyker upp mot läxor. LÄS MER

  4. 4. Fröken är inget datorgeni riktigt : en undersökning om pedagoger och elevers uppfattning om datorn i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Jarno Paananen; Thomas Wetterstrand; [2008]
    Nyckelord :Datorn i skolan; Interaktion; Pedagogik; Datorstödd undervisning; Didaktik;

    Sammanfattning : Skolan har fått ta del av den tekniska utvecklingen genom datorns introduktion. Vår uppfattning är att dess fulla potential inte används och att det har fokuserats för mycket på hur man kan få in datorn i undervisningen, när frågan borde ha varit: "Varför?" I läroplanen finns det inga tydliga mål eller riktlinjer för hur datorn skall användas. LÄS MER

  5. 5. ”Vi behöver också stöd” – en empirisk studie om några pedagogers insatser för elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Amra Fikic; Marlena Jakubczak; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att som blivande pedagoger belysa hur man går tillväga för att hjälpa de elever i behov av särskilt stöd genom deras skolgång på ett gynnsamt sätt. Temat kommer alltid att vara relevant, eftersom det alltid kommer att finnas elever som är i behov av särskilt stöd och vilket gör det här temat ständigt aktuellt. LÄS MER