Sökning: "kanal 5 och tv3"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kanal 5 och tv3.

  1. 1. Tv-reklam för söta drycker : En studie av hur antalet reklaminslag förändrats under åren 1999-2014

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ida Arvidsson; [2016]
    Nyckelord :TV commercial; sweetened drinks; sweetener; TV channels; food; Tv-reklam; söta drycker; sötningsmedel; tv-kanaler; livsmedel;

    Sammanfattning : Inledning: Tv-reklam för söta drycker kan leda till ökad konsumtion av ohälsosamma och energirika drycker med högt sockerinnehåll. Under år 2014 inhandlades i genomsnitt 92 liter läskedryck i Sverige per konsument, vilket är en ökning med tio liter jämfört med år 2000. LÄS MER

  2. 2. Ljudnivåhantering i svensk television

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC); KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Fredrik Liljeqvist; Marcus Liljeqvist; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : De flesta klagomål TV-bolag får in från tittare handlar om den upplevda ljudnivåskillnaden mellan program och kanaler. Speciellt irriterande är övergången mellan program och reklam/trailers. Därför har detta examensarbete studerat de svenska TV-kanalerna SVT1, TV3, TV4 och Kanal 5 i avseende att belysa detta problem och dess orsaker. LÄS MER

  3. 3. Hur reklamfilmsproducenter hanterar den ökade mängden reklam i TV

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskapTekniska högskolan; Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för teknik och naturvetenskapTekniska högskolan

    Författare :Martin Johansson; Erik Patrikson; [2012]
    Nyckelord :TV advertising; commercial; TV commercial producer; avoidance; success factors; effectiveness; TV-reklam; reklamfilm; reklamfilmsproducent; undvikande; framgångsfaktorer; effektivitet;

    Sammanfattning : Denna studie utreder hur reklamfilmsproducenter anpassar sina produktioner för att de ska vara effektiva på en allt mer konkurrensintensiv reklammarknad. Enligt radio- och TV-lagen får svenska TV-kanaler idag sända tolv minuter reklam per timme, samma regler som gäller för till exempel TV3, Kanal 5 och TV6 som sänder från Storbritannien. LÄS MER

  4. 4. Spektakulärt dålig smak : Om representation av smak, status och klass i svensk reality-TV

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Leandro Pinto; [2012]
    Nyckelord :kulturellt kapital; Bourdieu; reality-TV; klass; smak; Fairclough; kritisk diskursanalys; socialt rum; semester; representation;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur smak, status och klass uttrycks i reality-TV-programmen Färjan (Kanal 5) och Danspalatset Playa del Sol (TV3). I program som dessa får vi följa människor som åker på kryssningar, semestrar och shoppar, alltmedan vi förväntas skratta åt dem. LÄS MER

  5. 5. Ett tyst beslut

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Malin Stääf; [2011-02-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Ett tyst beslut - Om hur politisk TV-reklam blev tillåtet i SverigeFörfattare: Malin StääfKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen förjournalistik, medier och kommunikation, Göteborgs UniversitetTermin: Höstterminen 2010Handledare: Bengt JohanssonUppdragsgivare: JMG, Göteborgs UniversitetSidantal: 38 sidor (17801 ord) inklusive bilagorSyfte: Studiens syfte är att beskriva och förklara hur det gick till när politisk TVreklam blev tillåtet i Sverige. Detta undersöks utifrån politiska, ekonomiska och teknologiska förutsättningarMetod: Kvalitativ innehållsanalysMaterial: Öppet politiskt material i form av statliga utredningar, beslut, betänkanden, motioner och protokoll. LÄS MER