Sökning: "kandidatuppsats pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden kandidatuppsats pedagogik.

  1. 1. Konflikter; ett tidskrävande arbete i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Gabriel Parra; Robin Nyman; [2023-12-07]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; intervjuer; sociokulturellt perspektiv; kommunikation; semistrukturerade intervjuer; kvalitativ studie; fritidshem.;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats undersöks hur sex fritidslärare på fyra olika verksamheter arbetar och hanterar konflikter på fritidshemmet. I studien undersöktes deras syn på konflikter, konflikthantering och hur de arbetar förebyggande med konflikter. LÄS MER

  2. 2. ”Barnets bästa i fokus” : En kvalitativ studie om professionellas erfarenhet av faktorer som gynnar eller motverkar arbetet med familjehemsplaceringar, samt hur barns utveckling påverkas av en placering.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Alva Elvingsson; Herman Werner; [2023]
    Nyckelord :Familjehem; familjehemsvård; fosterhem; främjande faktorer; hindrande faktorer; insats; inverkan; unga; utveckling; yrkesverksamma;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats var att utifrån professionellas perspektiv inom familjehemsvård förstå hur familjehemsplaceringar påverkar barns utveckling och vad som belyses vara viktigt i arbetet med familjehemsplaceringar av barn. Vad professionella anser vara viktigt i arbetet med, och erfarenhet av familjehemsplaceringars påverkan på barns utveckling, ger kunskap som förtydligar barns bästa i samhällsvård och är intressant att förtydliga i förhållande till svensk lagstiftning. LÄS MER

  3. 3. Stereotypisk kriminalitet? : En kvalitativ studie om professionellas förförståelse av en potentiell relation mellan genus och kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Amanda Arvidsson; Elsa Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Behandlingsarbete; Förförståelse; Genus; Kriminalitet; Könsskillnader; Ungdomar;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats syftar vi till att undersöka professionellas förförståelse av en  potentiell relation mellan genus och kriminalitet samt hur en sådan förförståelse eventuellt påverkar deras bemötande och förhållningssätt gentemot ungdomar som har begått kriminella handlingar och befinner sig i behandling. Studiens metodologiska utgångspunkter har varit hermeneutiskt angreppssätt och kvalitativa ansats. LÄS MER

  4. 4. "Det ska inte bli vi och dom" : En kvalitativ studie om elevassistenters uppfattningar om inkludering och ett inkluderande arbete med elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linna Sernhed; Lovisa Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :elevassistenter; elever i behov av särskilt stöd; inkluderande arbete; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats var att undersöka hur elever i behov av särskilt stöd inkluderas i skolan genom att undersöka elevassistenters uppfattningar kring inkludering och ett inkluderande arbetssätt. Forskning om elevassistenters inkluderande arbete verkade saknas vilket bidrog till studiens avsikt att belysa elevassistenters perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Skolans stora rum : Undersökning av skolor från tre arkitektoniska tidsåldrar och deras samlingssalar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Rut Öhrn; [2022]
    Nyckelord :Skolor; arkitektur; Inge Mette Kirkeby; samlingssalar; funktion; aula; skolarkitektur.;

    Sammanfattning : Institutionen för kultur och estetik. Konstvetenskap. 106 91 Stockholms Universitet Handledare: Jeff Werner Titel och undertitel: Skolans stora rum: Undersökning av skolor från tre arkitektoniska tidsåldrar och deras samlingssalar Författare: Rut Öhrn  Kontaktuppgifter till författaren: rut.ohrn@gmail. LÄS MER