Sökning: "kandidatuppsats retorik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kandidatuppsats retorik.

  1. 1. Myten om världens svenskaste spelbolag : en kandidatuppsats om Svenska Spels kommunikationsarbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fanndis Hermannsdottir; Mikael Lidgard; [2019]
    Nyckelord :medborgare; konsument; myter; dagdrömmande; retorik; spelbolag; Svenska Spel; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vad: Kandidatuppsats HT 2018. Lunds universitet, institutionen för Kommunikation och Medier. LÄS MER

  2. 2. VÄRK? LITA PÅ OSS. : Visuell retorik i marknadsföringen av konventionella läkemedel och naturpreparat.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ena Begovic; Albin Lindholm; [2017]
    Nyckelord :visuell retorik; retorik; pisteis; reklam; marknadsföring; kandidatuppsats; läkemedel;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en retorisk studie som behandlar marknadsföringen av utvalda konventionella läkemedel och naturpreparat. Studiens huvudsakliga tillvägagångssätt är att genom visuell retorik finna och analysera de delar i reklambildernas utformning som är av retoriskt intresse. LÄS MER

  3. 3. Länken mellan formella ledares kommunikationsstilar och retorik, i en kontext av organisationsförändring

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Josefin Andersson; Mikaela Brinte; [2017]
    Nyckelord :Formella ledare; Kommunikationsstilar; Retorik; Ethos; Pathos; Logos; Organisationsförändring;

    Sammanfattning : SammanfattningTitel: Länken mellan formella ledares kommunikationsstilar och retorikUndertitel: I en kontext av organisationsförändringFörfattare: Josefin Andersson och Mikaela BrinteHandledare: Jean-Charles LanguilaireNivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15hp, VT 2017Nyckelord: Formella ledare, Kommunikationsstilar, Retorik, Ethos, Pathos, Logos,OrganisationsförändringSyfte: Syftet är att förklara länken mellan formella ledares kommunikationsstilaroch retorik, i en kontext av organisationsförändring.Teoretisk referensram: Studien utgår ifrån ett analysverktyg baserat på befintlig teori om formellaledares kommunikationsstilar vid organisationsförändring samtsammanfattande definitioner av Ethos, Pathos och Logos medutgångspunkt i befintlig forskning inom området organisation ochledarskap. LÄS MER

  4. 4. Identifikationsskapande i gott syfte : Retorik och identifikation i svenska UNICEF:s användning av Facebook

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mattias Jakobsson; [2017]
    Nyckelord :identifikation; Burke; Appel; ethos; pathos; logos; second persona; UNICEF;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats i retorik är att söka svar på hur svenska UNICEF kommunicerar på det sociala mediet Facebook för att påverka människor till att skänka pengar och skapa identifikation med mottagarna. Uppsatsen använder sig av en neo-aristotelisk analysmetod för att analysera hur mottagare påverkas att bidra till organisationens verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Karismatisk Kristus : en retorisk studie om Jesus som karismatisk ledare i Matteusevangeliet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Victor Herzegh; [2016]
    Nyckelord :karismatiskt ledarskap; karismatisk auktoritet; Jesus; Matteusevangeliet; Weber; retorik; retoriksociologi; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har jag undersökt vad som kännetecknar karismatiska ledare samt försökt ta reda på huruvida Jesus uppfyller kriterierna för karismatiskt ledarskap enligt Matteusevangeliets framställning av honom. För att lyckas med detta har jag letat efter gemensamma nämnare i olika forskares sätt att definiera begreppen "karisma" och "ledarskap" samt använt mig av Webers teori om olika legitimeringsgrunder för makt, varav karismatisk auktoritet är en sådan. LÄS MER