Sökning: "kanon litteratur"

Visar resultat 6 - 10 av 92 uppsatser innehållade orden kanon litteratur.

  1. 6. Om skolkanon tvista de lärde, eller? : En systematisk litteraturstudie av litteraturdidaktisk forskning med fokus på kanonfrågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin Loretoft; [2022]
    Nyckelord :Undervisning; skönlitteratur; kanon; litteratur; gymnasiet; svenska;

    Sammanfattning : Urval av skönlitteratur diskuterats i litteraturdidaktiska sammanhang och begreppet kanon förekommer i hög grad. Enligt gällande styrdokument så finns det ingen officiell litteraturkanon, utan läraren är fri att själv välja skönlitteratur till undervisningen. LÄS MER

  2. 7. I döda författares sällskap : Om lärarutbildningens inofficiella kanon och gymnasielärares skönlitterära urval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Filip Kall; Hugo Älfvåg; [2021]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; skönlitteratur; kanon; klassiker; ämneslärarutbildning; Skolverket; läsintresse; receptionsteori; genusteori;

    Sammanfattning : Denna undersökning har utgått från gymnasieelevers sjunkande läsintresse samt skönlitteraturens alltmer ifrågasatta roll inom skolverksamheten. Den påverkan som ämneslärarutbildningen har på gymnasieskolans skönlitterära urval utgör en central del av undersökningens utgångspunkt. LÄS MER

  3. 8. Att läsa för att utvecklas : Översiktsverk om skönlitterär läsning för personlig utveckling på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Susekova Daria; Pihlman Marko; [2021]
    Nyckelord :critical literacy; literacy; personal development; fiction; upper secondary school; highschool; literature; Personlig utveckling; litteracitet; kritisk litteracitet; litterär repertoar; skönlitteratur; kanon; kanonlitteratur; gymnasiet;

    Sammanfattning : Det övergripande problemet vi började med är vad som beskrivs i artikeln En skola utan kanon om att elever läser mindre i skolan på grund av olika faktorer. Vissa av dem är rent tidsmässiga men även att det finns en delad uppfattning om att det helt enkelt inte finns nog med tid för djupgående skönlitterär läsning (Nordlund 1998). LÄS MER

  4. 9. Den andra litteraturen : En studie om den utomeuropeiska skönlitteraturens roll i svenskundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Jakob Ivarsson; [2021]
    Nyckelord :Subject Construction; Postcolonial Theory; Canon; Literature; Ämneskonstruktion; Postkolonial teori; Kanon; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Den här studien avser att undersöka lärares skönlitterära urval i svenskundervisningen. Syftet är att få insikt i den utomeuropeiska litteraturens roll i svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 10. Har Strindberg en plats i dagens klassrum?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Hillman; Erica Holmqvist; [2021]
    Nyckelord :August Strindberg; feministisk litteraturteori; feministisk pedagogik; genus; genusmedveten läsning; litteraturundervisning; litterär kanon; normkritisk pedagogik.;

    Sammanfattning : Med denna kunskapsöversikt har vi haft för avsikt att undersöka vad forskningen säger om hur kanoniserade verk kan läsas på ett genusmedvetet sätt för att främja en reflekterande undervisning på högstadiet och gymnasiet. I undersökningen av detta område har vi identifierat fyra teman, som alla kopplats till genusmedvetenhet, i vilka vi tagit avstamp för att besvara arbetets frågeställning  Hur kan kanoniserade litterära verk läsas för att främja genusmedvetenhet?  Dessa fyra teman är genusmedvetenhet i förhållande till kanonbegreppet, teoribildning, pedagogiska strategier och förhållningssätt samt ett litterärt exempel i form av förankring i August Strindbergs Fröken Julie (1888). LÄS MER