Sökning: "kapprum"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet kapprum.

  1. 1. “Det är bara ett moment som man, du vet, susar förbi” : - en kvalitativ intervjustudie om vardagligt lärande i hallen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Larsson; Sara Olén; [2020]
    Nyckelord :Förskola; hallen; kapprum; vardagligt lärande; kvalitativa intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att titta närmare på hur pedagoger som är verksamma inom förskolan ser på vardagligt lärande i hallen. De frågeställningar som besvaras i studien är;  hur används hallen som en del i det vardagliga lärandet? Vilka möjligheter och svårigheter upplever pedagogerna att det finns i hallen och hur/när kommer dessa till uttryck? Samt finns det några skillnader mellan hur de som arbetar med yngre respektive äldre barn ser på det vardagliga lärandet i hallen? För att besvara dessa frågor använde vi oss av kvalitativa intervjuer som genomfördes med tio pedagoger på fyra olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. Brandteknisk Riskvärdering Östgötateatern i Linköping

    L3-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Brandteknik

    Författare :Stina Andersson; Kim Genberg; Milica Marincic; Jesper Friholm; [2018]
    Nyckelord :Brandteknisk riskvärdering; brand; teater; FDS; Pathfinder; utrymningssimulering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Följande rapport behandlar Östgötateatern i Linköping och skrivs som en del av kursen Brandteknisk Riskvärdering vid Brandtekniska avdelningen, Lunds tekniska högskola. Syftet med rapporten är att utvärdera personsäkerheten i byggnaden vid händelse av brand. LÄS MER

  3. 3. Ett kommunikativt arbetssätt, bland de yngre barnen/barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Pålsson Evander; Karina Persson; [2018]
    Nyckelord :arbetssätt; förskola; kapprum; kommunikation; lärande; språk; utveckling;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om vilka metoder pedagogerna använder att kommunicera med barn i verksamheten. Vi utgår från en kvalitativ forskningsmetod och vi har valt att göra observationer på en avdelning som finns på en flerspråkig förskola i Skåne. LÄS MER

  4. 4. Årsta 4-9

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Tuula Kemppainen; [2018]
    Nyckelord :School; Elementary school; Årsta; Stockholm; Architecture; Rammed earth; Adobe; Skola; Grundskola; Årsta; Stockholm; Arkitektur; Stampad lerjord; Lera;

    Sammanfattning : En grundskola för barn i årskurserna 4 till 9 i stadsdelen Årsta i Stockholm. Skolan är placerad i anslutning till ett nybyggt bostadsområde vid Årstafältet. Skolan ska inhysa drygt 500 elever och även innehålla en offentlig del med idrottshall. LÄS MER

  5. 5. Sjöängsskolan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Vilhelm Larsson Regnström; [2018]
    Nyckelord :school; elementary school; wooden architecture; henriksdalshamnen; hammarby sjöstad; pedagogy; learning; Skola; grundskola; träarkitektur; henriksdalshamnen; hammarby sjöstad; pedagogik; lärande;

    Sammanfattning : Detta projekt har ämnat att bevara de kvalitéer som projektplatsen Henriksdalshamnen har, vilket bland annat är dess siktlinjer, närheten till vatten och dess urbana karaktär. Platsens problem har varit den långsmala tomten och Värmdövägens buller. LÄS MER