Sökning: "karaktär"

Visar resultat 21 - 25 av 6386 uppsatser innehållade ordet karaktär.

  1. 21. “Russian oppositional journalism is not an institution; it is a partisan movement” : Reconfigured professional identities among Russophone exile journalists in the Baltic States

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier

    Författare :Jana Paegle; [2024]
    Nyckelord :Exile journalism; professional identity; opposition; diaspora; Baltic states; Russia; resilience theory; Exiljournalistik; professionell identitet; opposition; diaspora; Baltikum; Ryssland; resiliensteori;

    Sammanfattning : Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, repressive legislative changes and tightened war-censorship prompted a new wave of media professionals leaving the Federation. This study explores how Russian journalists resettling in the Baltic states articulate their professional identity and view the Russian versus Baltic governments’ attitudes while adapting abroad. LÄS MER

  2. 22. Att Vårda Patienter Som Uttrycker Aggressivitet : Ur ett sjuksköterskeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Allis Retzman; Tilde Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Aggression; allmän litteraturöversikt; erfarenheter; patienter; sjuksköterskor; vårdande.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor riskerade att erfara patienters aggressiva uttryck på flera olika platser där hälso- och sjukvård bedrivs. Vissa patienter ifrågasatte sjuksköterskors kompetens, likväl som kvalitén på den vård de fick. Patienter uppgav att en potentiell orsak till detta kunde vara hur hälso- och sjukvården är organiserad. LÄS MER

  3. 23. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  4. 24. Viral eller Lojal? - En utredning om förhållandet mellan privatanställdas yttrandefrihet och kritikrätt respektive lojalitetsplikt i relation till användandet av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Ellen Elofsson; Alice Di Vincenzo; [2024]
    Nyckelord :yttrandefrihet; kritikrätt; lojalitetsplikt; sociala medier; tystnadsplikt; uppsägning; avsked; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att återge rättsläget inom yttrandefrihet, kritikrätt och lojalitetsplikt, främst i förhållande till arbetstagares och arbetsgivares rättigheter och skyldigheter inom anställningsförhållandet, i den privata sektorn. Ett särskilt intresse ges åt tillämpning på sociala medier. LÄS MER

  5. 25. Kostnadsberäkningar vid uthyrning : En studie av svårigheter och lösningar för kostnadsberäkningar vid uthyrning av objekt med högre värde

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ingrid Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :uthyrning; kostnadsberäkningar; kalkylering;

    Sammanfattning : Syfte: Att öka förståelsen för den problematik och de lösningar som finns för kostnadsberäkningar inom uthyrningsföretag Metod: Explorativ studie av kvalitativ karaktär med flera mindre fallstudier Resultat och slutsats: Teoristudierna visar att det finns flera användbara modeller för kostnadsberäkningar som kan användas vid uthyrningsverksamhet. De tar hänsyn till alla de kostnader som kan uppkomma vid olika skeden i uthyrningsobjektets livstid. LÄS MER