Sökning: "karaktärer i sagor"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden karaktärer i sagor.

  1. 6. Sagan som ett tematiskt arbetssätt I förskolan : Simsalabim, I sagans värld kan allt hända

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Jessika Nielsen; Pernilla Sjöblom; [2017]
    Nyckelord :Sagor; tematiskt arbetssätt; förskolan;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur sagan används i ett tematiskt arbetssätt i förskolan. Fokus i undersökningen riktar sig mot hur pedagogerna arbetar och deras reflektioner kring de sätt de arbetar på.   Metod Det är en kvalitativ studie med observationer och intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 7. Lindgrens träd : människors relation till träd i Astrid Lindgrens sagor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Mimmi Wester; [2015]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; litteraturanalys; skönlitteratur och landskapsarkitektur; träd i skönlitteratur; upplevelse av träd;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker trädens roll i kulturhistorian med utgångspunkt i Astrid Lindgrens böcker. Genom att analysera träden i skönlitteraturen kan landskapsarkitekter få nya perspektiv och nya sätt att knyta an till vårt kulturarv. Lindgren är en författare som många människor i Sverige kommit i kontakt med under sin uppväxt. LÄS MER

  3. 8. Sagor och värdegrund : En studie av hur sagor kan användas i förskolans värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Stenlund; [2014]
    Nyckelord :Empati; etik; fantasi; lek;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på mer om hur pedagoger i förskolan kan arbeta med sagor som ett verktyg i värdegrundsarbetet. En mycket viktig del i barns uppfostran är just att barnen får lära sig vilka grundläggande värderingar som finns i vårt samhälle. LÄS MER

  4. 9. En magisk dörr till sagans värld : "Mellan saga, böcker och lek kanske inte steget är så stort egentligen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Helen Gustavsson; Frida Creutzberg; [2012]
    Nyckelord :Förskola; Saga; Sagor; Barns språk; Sociokulturellt; Vygotskij; Litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera förskollärarnas beskrivningar av hur deras arbete med sagor påverkar barnens aktiviteter i förskolan och på fritiden. Frågeställningarna är; hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns lek? Hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns språk? Vilka olika arbetssätt väljer förskollärarna utifrån sagor? Hur beskriver förskollärarna samarbetet med föräldrarna kring sagor? I studien har den teoretiska utgångspunkten varit sociokulturellt perspektiv med Vygotskij som förespråkare och vad begreppet litteracitet innebär för barns språk. LÄS MER

  5. 10. Disneys sagor : En värld kantad av stereotyper?

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Helen Olsson; Shpresa Salihu; [2011]
    Nyckelord :Disney; stereotypa skildringar; barns påverkan; könsroller; genus; etnicitet.;

    Sammanfattning : Kritiker anklagar ständigt Disney och deras verk då de hävdar att dessa innehåller stereotypa skildringar gällande bland annat genus och etnicitet, som i sin tur skapar negativ inverkan hos barn. Syftet med denna studie har därför fokus på att undersöka om Disneys sagor innehåller några stereotypa skildringar gällande könsroller, mansbild, kvinnobild, onda karaktärer samt raser/etnicitet och hur pass frekvent dessa i så fall förekommer. LÄS MER