Sökning: "karaktärsämneslärare"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet karaktärsämneslärare.
1. Ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv på Vård- och omsorgsprogrammet. Dokumentation för SVA-elever
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I detta specialarbete undersöks hur man i undervisningen i svenska som andraspråk och aktuella vårdämnen kan anpassa undervisningen och underlätta förståelsen av de texter Vård-och omsorgs(VO)elever kommer i kontakt med både på yrkeslektionerna och under sina praktikperioder ute på olika arbetsplatser. Metoder som har använts är en textanalys av en karaktärsämneslärobok på VO-programmet i avsnittet Dokumentation, deltagande observation under en lektion i omvårdnad om dokumentation. LÄS MER
2. Ämnesintegrering : Elever och lärares perspektiv på begreppet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Ämnesintegrering är ett av många sätt att organisera undervisningen på. Syftet med integreringen är att kunskap från två eller flera ämnen samverkar för att skapa en helhetssyn hos eleven. LÄS MER
3. Karaktärsämneslärares åsikter om ämnesintegrering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : Under de senaste åren har ämnesintegrering fått större och större plats i gymnasieskolan. Nu när den nya gymnasiereformen gick igenom så blev det ännu mera tydligt hur lärarna ska eftersträva att samarbeta över ämnesgränserna. LÄS MER
4. Pedagogers arbete för att främja kreativitet : En studie om hur karaktärsämneslärare inom gymnasieskolans medieprogram arbetar för att utveckla elevers kreativa förmåga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie om hur karaktärsämneslärare inom gymnasieskolans medieprogram arbetar för att utveckla elevers kreativa förmåga. I uppsatsen synliggörs definition av kreativitet, arbetssätt för att främja kreativitet samt vad som är utmärkande för kreativa arbetsklimat. LÄS MER
5. Lärarens ledarskap : med fokus på ledarstilar utifrån elev och lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa olika ledarstilar och undersöka vilka som uppfattas som väl fungerade utifrån ett elev- och lärarperspektiv. I litteraturen finns en stor mängd ledarstilar beskrivna och jag har tittat närmre på auktoritär-, demokratisk-, låt-gå-mässig- och situationsanpassad ledarstil. LÄS MER