Sökning: "karaktärsdesign"

Visar resultat 16 - 20 av 89 uppsatser innehållade ordet karaktärsdesign.

  1. 16. Hur man skapar en visuellt slagkraftig 3D-karaktär : Fokuserat på kroppsform och personlighetsmässiga egenskaper

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Carolina Santesson; Ludvig Rumler; [2022]
    Nyckelord :3D character; body shape; animation; empathy; identification; immersion; 3D-karaktär; kroppsform; animation; empati; identifikation; immersion;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how design principles regarding body shape work in practice and how these affect the perception of a stylized 3D character's personality traits. We hope this can help animators and character designers gain an awareness of how character design affects the experience of the characters. LÄS MER

  2. 17. Tänk om män såg ut som slampor? - Normkritisk karaktärsdesign

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Oscar Säfström Andersen; Linn Johansson; [2022]
    Nyckelord :Male gaze; Character design; Critical design; Normkritik; Karaktärsdesign; den manliga blicken; Semiotik;

    Sammanfattning : Den manliga blicken är ett koncept/fenomen som skapades av film-teoretikern Laura Mulvey,och som nu finns inom en stor del av median, från reklam och film till serietidningar och spel.För att begränsa vårt arbete fokuserar vi på spel, specifikt genren: MMORPG, Fantasy ochAction. LÄS MER

  3. 18. Kuslig eller gullig? : Barnboksgestaltning av tjuvmjölkande harar ur folktron

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kristin Walkhed; [2021]
    Nyckelord :Folksagor; Immateriella kulturarv; Karaktärsdesign; Mjölkharar; Co-design;

    Sammanfattning : Problemområdet för den här studien handlar om vilka särmärken eller attribut målgruppen (barn mellan ca 5 - 13) föredrar hos ett magiskt folktroväsen, mjölkhare. Känt från bland annat medeltida kyrkomålningar av Albertus Pictor. Arbetsmetoden har i studien varit bildanalys av ikonologisk karaktär. LÄS MER

  4. 19. Kusliga odjur eller inbjudande varelser? : En undersökning kring manifestationen av kusliga dalen hos antropomorfiska karaktärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emil Karlsson; Sigurd Nordberg; [2021]
    Nyckelord :Kusliga dalen; antropomorfism; karaktärsdesign; TV-spel;

    Sammanfattning : Denna studie har utgått från tidigare forskning kring antropomorfism och kusliga dalen-fenomenet. Undersökningens syfte har varit att utröna om fenomenet hos antropomorfiska enheter sker genom kategoriseringssvårighet eller genom realisminkonsekvens. Den har även undersökt vilka fysiska drag och vilka djurarter som orsakar effekten mest. LÄS MER

  5. 20. DEN GODA OCH DEN FULA: Spelarens uppfattning av relationen mellan spelkaraktärers moral och deras design

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Knut Hindersson; Andreas Gunnman; [2021]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; spel; grafik; moral; ondska; attraktivitet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur karaktärsdesign används i spel och annan media för att väcka känslor i åskådaren. Studien fokuserar på vad som får en karaktär att upplevas som ond eller god. Fokus ligger även i hur attraktivitet påverkar hur karaktärens moral upplevs. LÄS MER