Sökning: "karaktärsperspektiv"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet karaktärsperspektiv.

  1. 1. Miljödrivet berättande och karaktärsperspektiv : En komparativ analys av The Last of Us Part I och Part II

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rebecca Parneryd Lundberg; [2023]
    Nyckelord :environmental storytelling; komparativ analys; indexical storytelling; perspektiv; The Last of Us;

    Sammanfattning : Denna analys jämför det miljödrivna berättandet i The Last of Us Part I (2013) med The Last of Us Part II (2020) genom att titta på hur spelarkaraktärerna Joel och Ellie i respektive spel reagerar på spelmiljön. Texten baseras främst på Jenkins (2004), Wilhelmsson (2007) och Fernandez-Varas (2011) forskning inom environmental storytelling men även andra texter förekommer. LÄS MER

  2. 2. Upplevelsen av ett karaktärsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Amed Medhanie; Thomas Linnaeus; [2019]
    Nyckelord :karaktärsperspektiv; representation; etnicitet; Resident Evil 5 ;

    Sammanfattning : This study examined if there was a correlation between a video game experience based upon ethnicity and gender, using the framework from scholars and activists of Critical Race Theory(​Delgado och Stefancic, 2017), the researchers had 16 participants play the controversial game Resident Evil 5 (Capcom, 2009). All the participants played for 15 minutes, half of which played as the American main character Chris Redfield while the other as his African sidekick Sheva Alomar. LÄS MER

  3. 3. Ämnesintegration, ett didaktiskt val?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Staffan Edberg; Helena Ivarsson; Peter Kristensson; [2013]
    Nyckelord :Ämnesintegration; Didaktik; Erfarenheter; Yrkeslär;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att undersöka lärares erfarenheter och upplevelser av arbete med ämnesintegration emellangymnasiegemensamma ämnen och yrkesämnen på bygg- och anläggningsprogrammet vid en gymnasieskola.Studiens frågeställningar var: Hur beskrivs ämnesintegrerat arbete av lärarna? Vilka problem och möjligheterupplever lärarna med ämnesintegrerat arbete? Hur påverkar ämnesintegrationen eleven studiemässigt, enligtlärarna? Vårt intresse för ämnesintegrerat arbete kommer från att vi uppfattar att elever i yrkesförberedandeutbildningar inte alltid förstår vikten av att besitta kunskaper i programgemensamma ämnen. LÄS MER