Sökning: "kardinalitet"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet kardinalitet.
1. Se istället för att räkna : En litteraturstudie om undervisning i del-helhetsrelationer inom addition och subtraktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Additiva del-helhetsrelationer innebär en förståelse för hur de tio bastalen kan kombineras och vilken relation de har till varandra. Syftet med denna studie är att undersöka vad forskning säger om hur undervisning kan skapa en förståelse för elever om tals del-helhetsrelationer. LÄS MER
2. Erdős-Kaplansky Satsen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Algebra, logik och representationsteoriSammanfattning : Inom linja ̈r algebra har varje vektorrum ett s ̊a kallat dualrum, vilket är ett vektorrum bestående av alla linjära funktioner från det ursprungliga rummet till sin kropp. Att beräkna dimensionen av ett dualrum tillhörande ett ändlig-dimensionellt vektorrum är relativt enkelt, för oändlig-dimensionella vektorrum är det mer komplicerat. LÄS MER
3. Subitisering - vad är det? : Subitiseringsförmågans innebörd och potential för elevers övriga matematikutveckling.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Subitisering är en förmåga som innebär att en individ kan snabbt uppfatta en liten grupp av föremål utan att räkna den. Det är en medfödd förmåga som går att träna och på så vis utveckla. Subitisering är däremot en komplex förmåga som skiljer sig individer emellan, men som är olika väl utvecklad. LÄS MER
4. An investigation of categorical variable encoding techniques in machine learning: binary versus one-hot and feature hashing
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Machine learning methods can be used for solving important binary classification tasks in domains such as display advertising and recommender systems. In many of these domains categorical features are common and often of high cardinality. LÄS MER
5. Playing Fingu - a follow-up qualitative study of an early intervention in mathematics
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The aim of this master thesis was to explore what learning students developed in mathematics when using an interactive digital tool. The issue the study focused was what cardinality skills five-year-old students established when playing Fingu by investigating how they handled the critical aspects of cardinality. LÄS MER