Sökning: "karlstadmodellen"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet karlstadmodellen.

  1. 1. Konceptet Babblarna: hur lyfts det fram på en arena som Facebook? : En innehållsanalys av hur det samtalas om Babblarna på Facebook

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gabriella Lekeby; Linda Ström; [2018]
    Nyckelord :sociala medier; multimodal kommunikation; Babblarna; lek- och lärmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en innehållsanalys av hur Babblarna samtalas om i Facebookgruppen ”Tips och idéer med Babblarna”. Gruppens fokus ligger på att tipsa varandra om hur deras arbete kring konceptet Babblarna ser ut. Studien har utgått från de inlägg som publicerats under en angiven tid i den slutna Facebookgruppen. LÄS MER

  2. 2. ”De följer med oss i verksamheten hela tiden” : Förskollärares erfarenheter av språkmaterialet Babblarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Dyplin; Felicia Törnhult; [2018]
    Nyckelord :Babblarna; barns tidiga språkutveckling; förskola; förskollärare; Karlstadmodellen;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att undersöka det språkfrämjande materialet Babblarna. Syftet med studien är att öka kunskapen om vad förskollärare har för erfarenheter av att använda materialet Babblarna med barn i förskolan och om förskollärarna gör det utifrån materialets beskrivning och ändamål. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan: En deltagande observations- och intervjustudie om fyra förskollärares arbetssätt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karolina Yngvesson; Linda Röjfors; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstraktStudiens syfte var att undersöka hur det språkutvecklande pedagogiska arbetet genomfördes för flerspråkiga barn. Frågeställningen studien utgick från var:- Hur sker det pedagogiska arbetet för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn?Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning. LÄS MER

  4. 4. Rätten att tala : En studie ur ett föräldraperspektiv om användningen av Karlstadmodellen för barn med Downs Syndrom

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Matilda Westerdahl; Sara Dahlin; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Skillnad på språkutveckling och språkutveckling : Att utveckla språket med hjälp av Karlstadmodellen och TAKK

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Svensson; [2014]
    Nyckelord :Downs syndrome; language development; The Karlstad model and Signs and Alternative Communication; Downs syndrom; Karlstadmodellen; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Karlstadmodellen och TAKK (Tecken somAlternativ och Kompletterande Kommunikation) kan användas i förskoleverksamheten för attfrämja hela barngruppens språkutveckling.De metoder som har används för att undersöka och svara på frågeställningen är intervju ochenkätundersökning. LÄS MER