Sökning: "karlstads universitet språkstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden karlstads universitet språkstörning.

  1. 1. Språkstörning i förskolan : Förskolepersonals förhållningssätt till barn som har språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Kurkela; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; language development; language disorder; preschool; Barn i behov av särskilt stöd; förskolan; språkstörning; språkutveckling.;

    Sammanfattning : This study is about preschool staff’s approach to preschool children with language disorder.  The aim of the study is to increase knowledge about the preschool staff’s approach to and working methods with children, with language disorders in preschool. LÄS MER

  2. 2. "Prata mer ljudet och inte bara om bokstaven" : En studie om hur förskolan ser ut för barn med fonologisk språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Veronica Olsson; [2019]
    Nyckelord :Fonologisk språkstörning; förskola; barn; pedagoger;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Undervisningsmetoder och åtgärder för elever med språkstörning eller försenad språkutveckling : Lärares uppfattningar om undervisningsmetoder i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :late language development; language impairment; scaffolding; practice; teaching methods; elementary school; försenad språkutveckling; språkstörning; scaffolding; undervisning; undervisningsmetoder; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att studera några lärares uppfattningar när det gäller undervisningsmetoder och åtgärder för elever med språkstörning eller försenad språkutveckling i grundskolans tidigare år, samt när och hur elevernas språkliga svårigheter visar sig i undervisningssituationen. Metoden för insamlingen av empiriskt material är kvalitativa intervjuer med fyra lärare i grundskolans tidigare år. LÄS MER

  4. 4. När språket inte riktigt vill räcka till : lärares uppfattningar av spåkstörning och tidig läs- och skrivinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ing-Marie Martinsson; [2017]
    Nyckelord :språkstörning; tidig läs- och skrivinlärning och fenomenografi;

    Sammanfattning : Sammanfattning Språk är viktigt i många sammanhang men främst i skolmiljön. Läs- och skrivinlärning är en av flera viktiga delar i språkundervisningen som barn möter i förskoleklass och lågstadiet. LÄS MER

  5. 5. Skolan och språkstörning : Erfarenheter hos några elever med språkstörning och deras lärare. En intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanna Jansson von Tell; [2017]
    Nyckelord :Language impairment; socio-cultural perspective; pupils perceptions; teachers perceptions; Språkstörning; sociokulturellt perspektiv; elevers uppfattningar; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka erfarenheter av och uppfattningar om språkstörning några elever och deras lärare har ur sociala och lärandemässiga aspekter. För att besvara studiens forskningsfrågor har en kvalitativ undersökning genomförts med intervju som metod. LÄS MER