Sökning: "karta barn"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden karta barn.

  1. 1. Låt platsens identitet leda vägen : En studie om att skapa ett inkluderande wayshowingsystem där platsens identitet visar vägen till skolans profilområden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnéa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :rumslig gestaltning; informationsdesign; wayshowing; mental karta; imageability; platsidentitet; normkreativitet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som görs inom ämnet informationsdesign och rumslig gestaltning. Studien syftar till att undersöka orienterbarheten av en kreativ grundskola med profilinriktningarna dans, musik, teater och konst. LÄS MER

  2. 2. Varför i all fridens dar? Dialogicitet och det outsagda i "Ode to Billie Joe", "Jon Andreas visa" och "Sjön".

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Anna Döbling; [2023]
    Nyckelord :Sånglyrik; dialogicitet; det outsagda;

    Sammanfattning : Hösten 2016 släpptes Frida Hyvönens fullängdsalbum Kvinnor och barn. Hyvönen hade sedan albumdebuten 2005 gjort sig ett namn som musikalisk novellist, men dittills enbart på engelska. Flera journalister uppmärksammade att albumets första spår, ”Sjön”, korresponderade med Bobbie Gentrys ”Ode to Billie Joe”. LÄS MER

  3. 3. Att tolka och förstå jordglob och karta : Elevers förståelse för jordklotet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Therese Cedervall; [2020]
    Nyckelord :Globe; map; Earth; abstract; concepts; geography; sociocultural theory; theory of stages.; Jordglob; karta; jordklot; abstrakt; begrepp; geografi; sociokulturellt perspektiv; stadieteori.;

    Sammanfattning : Barns förståelse för jordglob och karta har varit ett område som det forskats om i flera decennier. En stor del av forskningen berör barnens förmåga till abstrakt tänkande kring jordgloben som modell av jordklotet, samt vilken information barn kan utläsa av denna modell. LÄS MER

  4. 4. Kan barn med intellektuell funktionsnedsättning träna vardagsplanering med hjälp av ett digitalt spel?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Anna Kämpe; [2019]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; träna planeringsförmåga;

    Sammanfattning : Målet med den genomförda studien var att se om det aktivt går att träna planeringsförmåga. I studien ingick två grupper; barn i åldern sju till nio år med typisk utveckling (TU) samt ungdomar i särskolan med åldern 15 till 21 år med intellektuell funktionsnedsättning (IF). LÄS MER

  5. 5. A participatory approach to the development of specifications for a 3D puzzle for visually impaired and sighted users

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :VASSILIS ALEXANDRAKIS; [2016]
    Nyckelord :Participatory design; 3D puzzle; 3D map; tactile map; visually impaired; blind; scenario based product design; focus group; universal design; usability testing.; Participatory design; 3D pussel; 3D kart; taktil karta; synskadad; blind; scenariobaserad design; fokusgrupper; universell design; utvärdering av användarvänlighet; användbarhetstest.;

    Sammanfattning : Det finns begränsad tillgång till pussel för personer med synfel (inklusive blinda personer). För att undersöka behovet av potentiella användare i 3D kartpussel och identifiera deras preferenser, behov och krav, användes en kvalitativ metod som på engelska kallas ”participatory design”. LÄS MER