Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Är alla inräknade? En studie om hur matematiklärare och speciallärare i matematik skapar tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Carin Melin; IdaLouise Wichmann; [2023-06-15]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; dilemma; helklassundervisning; mångfald; matematiksvårigheter; ledning och stimulans; samverkan;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien har varit att utifrån de dilemman som skolan står inför, undersöka hur lärare och speciallärare kan samverka för att skapa tillgängliga lärmiljöer, i matematikundervisningen i helklass, där alla är inräknade. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där det sociala sammanhanget blir basen i att alla ska känna sig inräknade. LÄS MER

  2. 2. Time Series Analysis and Binary Classification in a Car-Sharing Service : Application of data-driven methods for analysing trends, seasonality, residuals and prediction of user demand

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Aksel Uhr; [2023]
    Nyckelord :Smart mobility; Car-sharing; Time series analysis; Demand prediction; Machine learning; Supervised learning; Binary classification; Random forest; Smart mobilitet; Bildelning; Tidsseriaanalys; Efterfrågansprediktering; Maskininlärning; Väglett lärande; Binär klassificering; Slumpmässiga skogar;

    Sammanfattning : Researchers have estimated a 20-percentage point increase in the world’s population residing in urban areas between 2011 and 2050. The increase in denser cities results in opportunities and challenges. Two of the challenges concern sustainability and mobility. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Strömberg; [2022-02-07]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; anpassningar; lärarkompetens; fonologisk medvetenhet; metoder;

    Sammanfattning : En stor del av undervisningen på lågstadiet handlar om läs-och skrivundervisning och enligt skolledningen har elever med svårigheter att uppnå kunskapskraven rätt till särskilt stöd i undervisningen. Lärarens kompetens är viktig för att eleverna skall lyckas i sin läs- och skrivutveckling och deras stöd och resurser till eleverna har en stor påverkan. LÄS MER

  4. 4. TEKNISK KARTLÄGGNING AV JUDO : EN ANALYS AV DAMJUNIORERS JUDO

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Frédérik Gourlay Uvesten; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnade att finna svar på vilket judotekniskt mönstret som är mest poänggivande förjuniordamer som tävlar i -70kg på junior VM. Metoden som användes var att med hjälp avvideomaterial, observationsschema och kodningsmanual kartlägga alla matchpåverkandehändelser från J-VM 2018, 2019 och 2021. LÄS MER

  5. 5. Svårigheter i geografiundervisning för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Razan Yahya; Iman Ajjawi; [2022]
    Nyckelord :geografiundervisning; studiehandledare; nyanländ elev; vardagsspråk; strategier; ämnesspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka utmaningar och svårigheter som geografilärare upplever, när de undervisar nyanlända elever samt belysa de potentiella konsekvenserna av detta. Dessutom syftar studien att vissa lärarnas språkutvecklande undervisningens roll på att nyanlända uppnå målen. LÄS MER