Sökning: "kartläggning av läsning och skrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kartläggning av läsning och skrivning.

  1. 1. Digitala spel i engelskundervisningen : en kunskapsöversikt om effekter, utmaningar och framtida perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frans Hollender; Ahmed Abed; [2023]
    Nyckelord :Digitalt spelbaserat lärande; engelska; second language; young English language learners;

    Sammanfattning : Skolor i Sverige har genom åren undergått betydande förändringar på grund av den ökande användningen av digitala verktyg. Läroplanen betonar idag vikten av digital kompetens som en nödvändig och jämlik resurs för alla elever. LÄS MER

  2. 2. Samverkan kring ett flerspråkigt kartläggningsredskap : Specialpedagogers och modersmålslärares uppfattningar

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Elisabeth Lindén; [2015]
    Nyckelord :Samverkan; specialpedagoger; modersmålslärare; flerspråkig kartläggning av avkodning och läsning;

    Sammanfattning : Flerspråkiga elever börjar skolan med skilda språkliga förutsättningar vilket kan påverka deras skriftspråkstillägnande eftersom eleverna förväntas att lära sig att läsa och skriva på svenska i första hand. För att ge eleverna goda möjligheter att tillägna sig skriftspråket betonas förebyggande arbete för att undvika läs- och skrivproblematik vilket är något som modersmålslärare och specialpedagoger har erfarenheter av och kan samverkan kring. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter : En fallstudie om kartläggning av nyanlända flerspråkiga elevers avkodning, läsning och skrivning på modersmålet och svenska på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Gunvor Gatu; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Kartläggning av läs- och skrivsvårigheter bland elever i åk 3-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Abrahamsson; [2012-05-11]
    Nyckelord :kartläggning; läs- och skrivsvårigheter; kartläggningsmaterial;

    Sammanfattning : Syfte: I och med att det står tydligt i den nya skollagen och i Lgr 11 att elever som riskerar att inte nå kunskapsmålen ska utredas, kommer det att krävas tydlighet inom skolan vad gäller kartläggning/utredning av behov av särskilt stöd. Syftet med studien är att ta reda på om och hur pedagoger med specialpedagogiska arbetsuppgifter kartlägger elever i åk 3-9 med sent upptäckta läs och skrivsvårigheter samt hur arbetsgången är och om det finns en färdig plan för det. LÄS MER

  5. 5. Kartläggning och testning av läs- och skrivsvårigheter hos vuxna med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Rut Lindmark; [2010-06-18]
    Nyckelord :Dyslexi; specifika läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar kartläggning och testning av läs- och skriv-svårigheter hos vuxenstuderande som har svenska som andraspråk. Arbetet tar sin utgångspunkt i den fonologiska förklaringsmodellen av dyslexi/specifika läs- och skrivsvårigheter, vilken framhåller att svårigheterna med att läsa och skriva bottnar i en svaghet i det fonologiska systemet. LÄS MER