Sökning: "kartläggning av nyanländ elev"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kartläggning av nyanländ elev.

  1. 1. Skolans arbete med inkluderingav nyanlända elever : En kvalitativ studie av lärares uppfattningar iteoretiska samt praktisk-estetiska ämnen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Amanda Edberg Wilhelmsson; [2023]
    Nyckelord :Nyanländ elev; inkluderingsarbete; kartläggning; teoretiskt- och praktiskestetiskt ämne.;

    Sammanfattning : This study is based on my own previous experiences in schools, partly duringmy internship, partly during my years as an unlicensed teacher. It arouses acuriosity where my commitment to this is strengthened as it is knowledgethat is needed for my future professional role as a subject teacher. LÄS MER

  2. 2. Skolornas arbete med nyanlända elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Almira Harbas; Roia Arwand; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; nyanlända elever; specialpedagogisk kompetens; studiehandledning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bidra med kunskap kring skolornas arbete med nyanlända elever som är i behov av extra stöd. Forskningsfrågorna är: Hur arbetar skolor för att upptäcka och identifiera behov av stöd hos elever som lär sig ett andraspråk? Vilka faktorer anses vara betydande i arbetet med tvåspråkiga elever i behov av extra stöd? De teoretiska utgångspunkterna för studien är systemteori. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter i geografiundervisning för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Razan Yahya; Iman Ajjawi; [2022]
    Nyckelord :geografiundervisning; studiehandledare; nyanländ elev; vardagsspråk; strategier; ämnesspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka utmaningar och svårigheter som geografilärare upplever, när de undervisar nyanlända elever samt belysa de potentiella konsekvenserna av detta. Dessutom syftar studien att vissa lärarnas språkutvecklande undervisningens roll på att nyanlända uppnå målen. LÄS MER

  4. 4. "Spindeln i nätet och nageln i ögat" : Speciallärares kartläggning och identifikation av nyanlända elever med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Christel Stenberg; Nina Fjeldly; [2021]
    Nyckelord :Mapping; Newly arrived; Special needs educators; Specific writing and reading difficulties; Language impairment.; Kartläggning; Nyanlända; Speciallärare; Specifika skriv- och lässvårigheter; Språkstörning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Examensarbetets syfte är att bidra med kunskaper om hur några speciallärare kartlägger och identifierar nyanlända elever i grund- och gymnasieskolan med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter, såsom språkstörning och dyslexi, till skillnad från mer vanliga andraspråkssvårigheter som uppstår i mötet med det nya språket. Vi vill lyfta några speciallärares uppfattningar och beskrivningar om kartläggning till ytan och öka förståelsen hos berörda aktörer inom och utanför skolan. LÄS MER

  5. 5. Engelskundervisning för nyanlända elever i ett likvärdighetsperspektiv : En studie utifrån lärarens perspektiv i grundskolan i två kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Engelska; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hanan Alradeef; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända elever; lärande; språkinlärning; likvärdighet; utmaningar; arbetssätt;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur två skolor i två olika kommuner jobbar för att stödja nyanlända elevers språkinlärning och ge dem en likvärdig undervisning i ämnet engelska, som passar med deras nivå. Syftet är också att ta reda på vilka utmaningar som engelsklärarna möter i undervisning av nyanlända elever, samt att belysa orsakerna till nyanlända elevers svaghet i ämnet engelska utifrån lärarens perspektiv. LÄS MER