Sökning: "kartläggning koncentrationssvårigheter"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden kartläggning koncentrationssvårigheter.

  1. 1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zandra Bengtsson; Helen Allansson; Christina Ström Nilsson; [2024-02-06]
    Nyckelord :läroplan; skolifiering; koncentrationssvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogiska anpassningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER

  2. 2. En kartläggning av träningsvanor, åtgärder och symtom indikerande överträningssyndrom hos aktiva löpare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Lovisa Magounakis; Malin Walther; [2021]
    Nyckelord :Överträning; återhämtning; uthållighetsidrott; prestation.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prestationsförbättring i idrott utgörs av träningsbelastning kombinerat med optimal återhämtning. För hård träning och bristande återhämtning kan resultera i en förlorad återhämtningsförmåga vilket kan leda till ett så kallat överträningssyndrom, Over Training Syndrome (OTS). LÄS MER

  3. 3. Strategier och metoder för att motverka läs-och skrivsvårigheter hos elever med adhd under de senare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Brandt; [2019]
    Nyckelord :Adhd; individuella anpassningar; inkludering; kartläggning; läs-och skrivsvårigheter; motivation; självkänsla; relationell pedagogik.;

    Sammanfattning : Skolans bemötande och anpassningar har en avgörande roll för hur elever med funktionsnedsättningen adhd klarar sin skolgång. I och med att problematiken är av varierande art är betydelsen av kartläggningar, uppföljning och utvärderingar extra viktiga för den här elevgruppen. Elever med adhd får ofta läs-och skrivsvårigheter pga. LÄS MER

  4. 4. Han förstår inte vad jag säger och kan aldrig koncentrera sig! - En studie omhur pedagoger på två skolor tänker och arbetar kring elever med annat modersmål i koncentrationssvårigheter

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pernilla Rylander; Katarina Einald; [2007]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; elever med annat moders;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte Vårt syfte är att ta del av pedagogers tankar på två olika skolor i mötet med barn med annat modersmål i koncentrationssvårigheter. Syftet är också att undersöka om de pedagogiska kartläggningar som görs innan ett åtgärdsprogram upprättas är anpassade för elever med annat modersmål. LÄS MER