Sökning: "kartläggningsmaterial"

Visar resultat 11 - 15 av 99 uppsatser innehållade ordet kartläggningsmaterial.

  1. 11. Elever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Haraldsson; Jenny Sund; [2022-11-28]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; skrivprocessen; identifiering; kognitiva förmågor;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har utgått från sociokulturella teorin samt det relationella perspektivet. LÄS MER

  2. 12. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2022-10-31]
    Nyckelord :taluppfattning; tidiga insater; särskilda utbildningsbehov i matematik; bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER

  3. 13. Möjligheter med kartläggning - för elever med svårigheter i svenskämnet : En kvalitativ studie där möjligheter med kartläggning kommer att lyftas fram, och hur skolans pedagoger arbetar utifrån dessa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vilma Broberg; Lizette Gradin; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; kartläggnings möjligheter; förutsättningar; kunskap; förskoleklass och årskurs 1.;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap och översikt, över hur lärarna på olika skolor arbetar med kartläggning utifrån de svårigheter som finns i svenskämnet. Även vilka möjligheter elever får utifrån kartläggning, där vikten ligger på vilka anpassningar som måste tillämpas. LÄS MER

  4. 14. "Det handlar inte om att förstå, det handlar om att upptäcka" : En empirisk studie om lärares undervisning om mönster i förskoleklass och årskurs 2 samt progressionen däremellan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Almida Kallenberg; Ebba Carlander; [2022]
    Nyckelord :Mönster; matematik; algebra; undervisning; förskoleklass; årskurs 2; samband; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Skolverket (2018a) har ett obligatoriskt kartläggningsmaterial för förskoleklass som heter Hitta matematiken. Kartläggningsmaterialet syftar till att kartlägga elevers matematikkunskaper, där mönster utgör en del. I studien har enbart undervisning om mönster studerats. LÄS MER

  5. 15. Skolornas arbete med nyanlända elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Almira Harbas; Roia Arwand; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; nyanlända elever; specialpedagogisk kompetens; studiehandledning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bidra med kunskap kring skolornas arbete med nyanlända elever som är i behov av extra stöd. Forskningsfrågorna är: Hur arbetar skolor för att upptäcka och identifiera behov av stöd hos elever som lär sig ett andraspråk? Vilka faktorer anses vara betydande i arbetet med tvåspråkiga elever i behov av extra stöd? De teoretiska utgångspunkterna för studien är systemteori. LÄS MER