Sökning: "kartläggningsmaterial"

Visar resultat 16 - 20 av 99 uppsatser innehållade ordet kartläggningsmaterial.

  1. 16. Specialpedagogens synliggörande av individen : En intervjustudie om kartläggningsmaterial i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jessica Von Tourtchaninoff; Therese Meinert; [2022]
    Nyckelord :kartläggning; specialpedagoger; förskola; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa vilket kartläggningsmaterial som används i förskolor för att få en djupare förståelse. Kartläggningsmaterialet ses utifrån specialpedagoger beskrivningar av materialet som vi analyserat utifrån ett intersektionellt perspektiv. LÄS MER

  2. 17. Matematikundervisning i förskoleklass : att upptäcka matematiksvårigheter och främja elevers matematikutveckling

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helene Karlsson Holst; Åsa Nilsson; [2022]
    Nyckelord :främja och förebygga; förskoleklass; kartläggning; matematiksvårigheter; specialpedagogiska insatser; tidiga insatser; upptäcka.;

    Sammanfattning : Tidig matematisk förståelse har stor betydelse för framtida utbildningsresultat i matematik. Det är därför viktigt att redan i förskoleklass upptäcka elever som är i risk att utveckla matematiksvårigheter och att erbjuda dessa elever stöd. LÄS MER

  3. 18. Förskoleklassens kartläggningsmaterial, en möjlighet för alla elever?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cecilie Bruun Bäckström; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; förskoleklass; förskollärare; kartläggning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv, synliggöra och förstå förskollärares perspektiv på den obligatoriska kartläggningen i förskoleklass. Studiens utgångspunkt har varit att synliggöra förskollärarnas tankar och erfarenheter om den obligatoriska kartläggningen i förskoleklass. LÄS MER

  4. 19. Speciallärares arbete med kartläggning i relation till SUM : - en studie om kommunikationens betydelse vid kartläggning i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cecilia Lind Behrenfors; Camilla Ljungberg; [2022]
    Nyckelord :matematik; SUM; speciallärare; specialpedagogik; kartläggning; uppföljning; kommunikation; organisation;

    Sammanfattning : För oss som blivande speciallärare i matematik finns ett särskilt intresse av att utforska speciallärares arbete med kartläggning av elever i särskilda undervisningsbehov i matematik, SUM. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur speciallärare arbetar med kartläggning i relation till elever i SUM och vilket utrymme   som kommunikationen ges i olika processer. LÄS MER

  5. 20. Bedömningsstöd ja eller nej? : En styrdokumentsanalys på Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd och kartläggningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Eriksson; Nicole Konyhas; [2022]
    Nyckelord :bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; centralt innehåll; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Detta är en studie på Skolverkets bedömningsstöd och kartläggningsmaterials korrelation till Läroplanens (Lgr11) centrala innehåll och kunskapskrav i ämnet svenska för förskoleklass och årskurs 1 – 3. För att göra denna undersökning används de komparativa och funktionella analysmetoderna som stöd. LÄS MER