Sökning: "kasam 13"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden kasam 13.

  1. 1. Personlighetsaspekter och  känsla av sammanhang

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Felicia Aveborn; Josefine Kaneberg; [2024]
    Nyckelord :Big Five; Big Five aspects; sense of coherence; KASAM; correctional services; police authorities;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har i stor utsträckning fokuserat på de traditionella personlighetsdimensionerna i Big Five-modellen (extraversion, omtänksamhet, samvetsgrannhet, neuroticism och öppenhet) och visat att finns ett samband mellan vissa av dessa dimensioner och en känsla av samhörighet (KASAM). Till exempel att extraversion och omtänksamhet relaterar till KASAM. LÄS MER

  2. 2. Stress i relation till känsla av sammanhang och personlighetsdrag : En kvantitativ enkätstudie hos universitetsstudenter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Viktor Lindberg; Manusaqe Asani; [2024]
    Nyckelord :stress; sense of coherence; personality traits; university students; stress; känsla av sammanhang; personlighetsdrag; universitetsstudenter;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur upplevd stress korrelerade med känsla av sammanhang och personlighetsdrag och vidare att även undersöka om känsla av sammanhang och personlighetsdrag kunde predicera upplevelsen av stress hos universitetsstudenter, i Sverige. Metod: Studien använde ett kvantitativt tillvägagångssätt och genomfördes utifrån ett bekvämlighetsurval och med en digital enkät (n=111). LÄS MER

  3. 3. ”Innan kanske man bara skrapat på ytan” En aktionsforskningstudie om utveckling av arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken på en lekterapi.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Jungerby Larsson; [2023-10-13]
    Nyckelord :lekterapi; pedagog i vården; lekterapeut; sociokulturellt lärande; salutogent förhållningssätt; KASAM; sjukvårdsrädda barn; delaktighetsbok; pediatrik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om hur pedagoger på en lekterapi kan utveckla och förbättra arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken. Teori: Teorin om praktikarkitekturer stödjer studien att svara på frågeställningarna kring praktikens sägande, görande och relaterande samt möjligheter och begränsningar genom de kulturella-diskursiva, de materiella-ekonomiska och de sociala-politiska arrangemangen runt delaktighetsbokspraktiken. LÄS MER

  4. 4. Skolors arbete med problematisk skolfrånvaro. En intervjustudie med rektorer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maud Bengtsson; Camilla Eldh Thörn; [2022-10-13]
    Nyckelord :skolfrånvaro;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur några skolor definierar och mäter problematisk frånvaro. Vi ville också ta reda på vad skolornas rektorer ser som bakomliggande orsaker till frånvaron, hur de beskriver arbetet med problematisk elevfrånvaro och hur de ser på möjligheten att använda distansundervisningen som ett verktyg i arbetet med denna elevgrupp. LÄS MER

  5. 5. "Mitt jobb är att inspirera och lära eleverna att hälsa är som ett livslångt lärande" : En kvalitativ studie om hur idrottslärare på högstadiet undervisar hälsofrämjande på idrott- och hälsalektionerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Texén; Mirjam Alvstrand; Joel Skibola; [2022]
    Nyckelord :Hälsa; hälsofrämjande; högstadieelever; idrott; idrottslärare; undervisning;

    Sammanfattning : Skolan har idag ett ansvar som innebär att elevers hälsa ska stärkas eller bibehållas när det kommer till det psykiska, fysiska och sociala välbefinnande. I ämnet idrott och hälsa på högstadiet ska lärarna undervisa hälsofrämjande enligt läroplanen och dessutom är det idrottslärarens uppgift att se till att eleverna lär sig hur de själva kan påverka sin hälsa och sitt välbefinnande. LÄS MER