Sökning: "katederundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet katederundervisning.

  1. 1. "Du har alltid en förlorare i ett grupparbete" : En intervjustudie angående samhällskunskapslärares upplevda problem och deras lösningar gällande elevers grupparbeten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Linus Waldemarsson; [2023]
    Nyckelord :Grupparbete; samhällskunskap; gruppbedömning; bedömning; hermeneutik;

    Sammanfattning : Research shows that teachers’ use of group work in Swedish schools has decreased significantly since the 1980s, in favor of more individual- and teacher-led activities. The questions concern partly how the teachers perceive group works in their practice of teaching in social studies. LÄS MER

  2. 2. Distansundervisningen i matematik under covid-19 pandemin : För- och nackdelar med matematikundervisning på distans samt dess metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Anders Enkell; Sami Scharin; [2022]
    Nyckelord :mathematics; covid-19; online; attitude; method; distance learning;

    Sammanfattning : Med bakgrund i covid-19 pandemins nedstängning av skolor krävdes det ändringar i undervisningen. Denna studie grundas i egna erfarenheter av distansundervisning samt frågor kring elevers och lärares upplevelser av pandemins inverkan på skolan med fokus på matematik. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande anpassningar inom klassrummets ram för elever med läs- & skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Joakim Kosinski; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande; anpassning; digitala hjälpmedel; multimodalitet;

    Sammanfattning : Abstrakt  Syftet med denna undersökning är att studera vilken anpassning som är mest språkutvecklande för elever med läs- och skrivsvårigheter. Detta kan möjligen leda till att pedagoger i all denna uppsjö av anpassningar som finns, kan välja och guida eleverna till att använda en anpassning som är mest språkutvecklande för eleven. LÄS MER

  4. 4. Matematikångest ur ett genusperspektiv: Skillnader, orsaker, konsekvenser och lösningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Hansen; Maria Buhre Sallermo; [2020]
    Nyckelord :genusperspektiv; flickor och pojkar; matematiksvårigheter; matematikundervisning; matematikångest;

    Sammanfattning : Den här litteraturöversikten behandlar begreppet matematikångest, både allmänt samt ur ettgenusperspektiv. Eftersom matematikångest ofta utvecklas tidigt med risk för att följa medunder hela studietiden, inriktar den här studien sig på hur det går att arbeta med och motmatematikångest både på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Utbildning för slutanvändare : En fallstudie om utbildningen som gavs till anställda på Akademiska sjukhuset inför införandet av Cosmic R8.1

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Cecilia Lundström; [2019]
    Nyckelord :User training; training methods; educator perspective; e-learning; computer mediated learning; Användarutbildning; inlärningsmetoder; utbildarperspektiv; e-learning; datorförmedlad inlärning;

    Sammanfattning : I samband med att Akademiska sjukhuset bytte ut sitt journalsystem till Cosmic R8.1 gavs utbildningar i det nya systemet till de anställda. LÄS MER