Sökning: "kategorisering i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden kategorisering i skolan.

  1. 1. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Conrad Wahlsten; Albin Dahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Social samverkan; pedagogiska åtgärder; kvalitativ intervjustudie; didaktik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER

  2. 2. En ojämlik samverkan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mina Rundén; Matilda Gillén; [2023-12-07]
    Nyckelord :samverkan; ojämlikhet; utländsk bakgrund; föräldrar; faktorer;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en systematisk litteraturstudie med utgångspunkt i vad forskning säger om ojämlikhet i samverkan mellan hem och skola. Vi har analyserat och reducerat material utefter det som är relevant mot vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Samhällslärare i begynnelsen om AI- En kvalitativ studie om samhällslärare i gymnasiets attityder gentemot AI, ex ChatGPT

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Joakim Hellström; [2023-06-29]
    Nyckelord :AI; förändring; skola;

    Sammanfattning : Denna studie har till avsikt att utforska kring samhällslärare attityder gentemot AI, ex ChatGPT. Inledningsvis görs en presentation av människans förhållningssätt mot ny teknik genom historien. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adna Bekic; Layal Hadrous; [2023]
    Nyckelord :Avvikelser; exkludering; inkludering; makt; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; normalitet; sanktioner; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER

  5. 5. Evolutionsteorin på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Linda Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Evolutionsteorin; biologi; uppfattningar; kunskap; ämnesplaner; elever; undervisning;

    Sammanfattning : Evolutionsteorin är fundamental för att förstå vetenskapsområdet biologi. Teorin har som grund att individers egenskaper kan ärvas till avkommor, att det finns en variation mellan individers egenskaper och att vissa egenskaper gynnar överlevnad och reproduktion bättre än andra. LÄS MER