Sökning: "kemi i vardagen"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden kemi i vardagen.

  1. 1. Kritiska faktorer som lärare upplever vid undervisning av begreppen oxidation och reduktion : En intervjustudie med lärare åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Statsvetenskap

    Författare :Aikaterini Lakou; [2022]
    Nyckelord :kemiska begrepp; oxidation; reduktion; den kemiska tripletten; variationsteorin; kritiska aspekter; det sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om vilka faktorer som NO-lärare i årskurs 7-9 upplever som viktiga för elevers förståelse vid undervisning kring begreppen oxidation och reduktion. Studien behandlar kemiundervisning utifrån tre olika nivåer, kritiska för förståelsen av ämnet kemi (Den kemiska tripletten) samt att inlärning sker i en social kontext. LÄS MER

  2. 2. Kemi i förskolans fysiska miljö : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares tankar kring att utnyttja den fysiska miljön för att gynna barns lärande i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Forslund; Jessica Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Chemistry; Pedagogical documentation; Physical environment; The environment as a third educator; The role of the preschool teacher; Fysisk miljö; Förskollärarens roll; Kemi; Miljön som tredje pedagog; Pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare kan utnyttja den fysiska miljön för att gynna barns lärande i kemi. Studiens resultat bygger på data insamlat av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Goda lärandemiljöer - Utbildning och verklighet : En kvalitativ studie om korrelationen mellan teori och praktik i skapandet av goda lärandemiljöer i musikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Victor Kemi; [2020]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; Trygghet; Lärandemiljöer; Musikensemble;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma musiklärare upplever att ämneslärar­utbildningen i musik korrelerar med den yrkesmässiga vardagen i fråga om förvärvandet av nödvändiga kompetenser i att skapa goda och trygga lärandemiljöer samt hur verksamma musiklärare arbetar för att utforma lärandemiljöer som möjliggör lärande. I studien har data samlats genom ljud- och videoinspelade semi-strukturerade intervjuer med sex verksamma musiklärare inom grundskola, kulturskola och gymnasieskola. LÄS MER

  4. 4. Vilken kurs är mest intressant? : Gymnasieelevers inställning till Biologi 2 och Kemi 2 med fokus på ämnesomsättning

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Lovisa Andersson; [2019]
    Nyckelord :Biology; Chemistry; High school; Attitudes; Difficult; Course; Student; Metabolism; Teacher; Biologi 2; Kemi 2; Gymnasiet; Intresse; Svårt; Kurs; Elev; Metabolism; Ämnesomsättning; Lärare;

    Sammanfattning : Som blivande lärare i biologi och kemi på gymnasiet är det intressant att undersöka elevers inställning till dessa ämnen. Finns det en parallell mellan elevers intresse för en kurs och vad elever upplever är en svår kurs? För att kunna göra en jämförelse mellan kurserna har studien gjorts utifrån ämnesomsättningen i Biologi 2 samt Kemi 2. LÄS MER

  5. 5. "Varför ska vi lära oss det här?" - Teknikelevers uppfattningar om kemins roll i utbildningen och i samhället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Larsson; [2018]
    Nyckelord :teknikelever; fenomenografi; gymnasieelevers uppfattningar; kemins roll; kunskapsemfaser; yt- och djupinriktat lärande;

    Sammanfattning : Kursen Kemi 1 är obligatorisk att läsa på gymnasiet för elever på de naturvetenskapliga och tekniska programmen. Dock är teknikeleverna (TE-eleverna) mindre motiverade till att läsa kemi och har sämre betyg i kursen jämfört med naturvetenskapseleverna, vilket är ett problem. LÄS MER