Sökning: "kemi ltu"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden kemi ltu.

  1. 1. Att bygga broar mellan språk och uteverksamhet : Pedagogers upplevelser av barns språkutveckling i utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnéa Uusitalo-Kemi; [2023]
    Nyckelord :förskola; pedagoger; språkutveckling; upplevelser; uteverksamhet;

    Sammanfattning : Flera forskare (Erdem, 2018; Norling & Sandberg, 2015) har anmärkt på den bristande forskningen om barns språkutveckling i relation till uteverksamheten. Med utgångspunkt i fenomenologin har pedagogers upplevelser av arbetet med barns språkutveckling i relation till uteverksamheten undersökts. LÄS MER

  2. 2. "Det låter skrämmande" : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av kunskap i relation till kemi och fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maja-Stina Jatko; [2023]
    Nyckelord :Kemi och fysik i förskolan; förskollärares konstruktion; möjligheter och utmaningar; undervisning; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och diskutera hur förskollärare konstruerar sin kunskap inom kemi och fysik i förskolans undervisning. Detta har genomförts med en fokusgruppsdiskussion med förskollärare för att besvara forskningsfrågorna. LÄS MER

  3. 3. Problematisk skolfrånvaro i spåret av Covid-19-pandemin : Blir frånvaro det nya normala för att främja närvaro?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Agnieszka Kemi; Tina Persson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Bedömningsmatriser under laboration och rapportskrivning i grundskolan : en studie om elevers upplevelse av matriser

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Kontos; [2022]
    Nyckelord :formativ bedömning; bedömningsmatriser; återkoppling; kamratbedömning; elevers upplevelse;

    Sammanfattning : I skolan görs kontinuerligt olika bedömningar för att ta reda på vad eleven har lärt sig och för att kunna sätta betyg. Formativ bedömning formar lärandet hos eleven och kan också forma undervisningen. LÄS MER

  5. 5. "Vi måste göra grön kemi!" : En kvalitativ studie om yngre elevers handlingar för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lindgren Nina; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; grön kemi; handlingskompetens; sociokulturell teori; storyline;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur undervisning i det naturvetenskapliga ämnet kemi kan bidra till att utveckla yngre elevers handlingskompetens för hållbar utveckling. De frågeställningar som låg till grund för studien var: På vilket sätt utvecklas elevernas handlingskompetens i samband med undervisning för hållbar utveckling? samt Vilka känslor uttrycker eleverna i samband med undervisning för hållbar utveckling? För att svara på detta har jag planerat och genomfört en lektionsserie i ämnet kemi samt utfört intervjuer med elever i årskurs två. LÄS MER