Sökning: "kemi och experiment för barn"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kemi och experiment för barn.

  1. 1. ”Att blanda saft antar jag är kemi också” : Förskollärares uppfattningar om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolans kemiundervisning med barn 1–3 år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Olsson; Linnéa Johansson; [2024]
    Nyckelord :Augmentative and alternative communication AAC ; Early childhood education; Pre-school Teachers’ Opinions; Chemistry education; Communication; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; Förskolepedagogik; Förskollärares uppfattningar; Kemiundervisning; Kommunikation;

    Sammanfattning : Många barn behöver alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att tillgodogöra sig undervisningen i förskolan. AKK kan därmed bidra till undervisningen av kemi, speciellt undervisning för de allra yngsta barnen. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på barns erfarande vid kemiexperiment : En kvalitativ intervjustudie i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ann-Kristine Köhlström; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; critical aspects; experience; experiment; preschool; Erfarande; experiment; förskola; kemi; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : This study has investigated how preschool teachers perceive the children's experience, actions and assimilation of information through chemistry experiments. Interviews were conducted with six teachers. The informants were given the same basic questions based on an interview guide with spontaneous follow-up questions mixed in. LÄS MER

  3. 3. Kemi för de yngsta barnen i förskolan, sker det? : Hur förskollärare integrerar ämnet kemi i den planerade undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Amanda Fransson; Veronica Prims; [2021]
    Nyckelord :Chemistry; Children; Preschool; Preschool teacher; Teaching; Barn; Förskola; Förskollärare; Kemi; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att bidra med kunskap om hur förskollärare integrerar ämnet kemi i den planerade undervisningen för de yngsta förskole-barnen. Dataunderlaget består av projektsammanställningar från 21 förskolor i Mellansverige. LÄS MER

  4. 4. Didaktiska utmaningar med att iscensätta kemiexperiment i förskolan med hjälp av drama : En kvalitativ observationsstudie om att skapa intresse för kemiexperiment genom drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hanna Parkkinen; [2021]
    Nyckelord :Chemistry; Communication; didactics; drama; science; Didaktik; drama; kemi; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om olika didaktiska utmaningar med att iscensätta kemiexperiment i förskolan med hjälp av drama. Detta undersöktes genom att se vad förskolläraren och barnen fokuserade på i sin kommunikation utifrån en observation av en aktivitet som behandlade ett kemiexperiment med drama som metod. LÄS MER

  5. 5. De yngsta barnens språkutveckling relaterat till vattnets faser : En observationsstudie om hur barns språk kopplat till vattnets aggregationsformer kan förändras genom aktiviteter relaterade till lärandeobjektet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Filippa Holmberg; [2019]
    Nyckelord :Pre-school; chemistry; language development; Förskola; kemi; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att beskriva barns uppfattning och språkliga förändringar när de får undersöka vattnets faser. Examensarbetet utgår ifrån det sociokulturella perspektivet tillsammans med fenomenografi och grundas på kvalitativa observationer av två olika barngrupper som genomfört experiment och reflektionssamtal ledda av en förskollärare. LÄS MER