Sökning: "kemi och fysik utomhus"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kemi och fysik utomhus.

  1. 1. Bevarande av svenska skogars biologiska mångfald : En sammanställning över metoder och verktyg som används i Sverige för att bevara mångfalden med fokus på spridningskorridorer och naturvårdsbränningar samt möjliga vägar framåt i ett föränderligt klimat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Elin Johansson; Klara Malm; [2023]
    Nyckelord :Action programs; biodiversity; boreal forest; conservation; conservation burning; corridors; nature reserve; species project; Artprojekt; bevarande; biologisk mångfald; boreal skog; naturreservat; naturvårdsbränning; spridningskorridorer; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Den biologiska mångfalden i Sverige såväl som globalt minskar kraftigt och har gjort under en längre tid. Utdöendetakten idag är upp till 1000 gånger snabbare än den naturliga och många arter har redan dött ut delvis på grund av klimatförändringar. LÄS MER

  2. 2. Selektiva traditioner i NO i grundskolans mellanår : Sex lärares uppfattningar om utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rikard Södergren; Jonathan Ajdert; [2019]
    Nyckelord :Utomhusdidaktik; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; selektiva traditioner; systematiska undersökningar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker sex verksamma mellanstadielärares syn på och arbete med utomhusundervisning inom de naturvetenskapliga ämnena. Studien tar även upp hur lärarna ser på de förutsättningar som finns för att bedriva utomhusundervisning inom naturvetenskapen. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik som undervisningsmetod : En undersökning om lärares beskrivning av utomhuspedagogik som undervisningsmetod i naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Annelie Frost; [2019]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; centralt innehåll; naturvetenskap; elevers lärande; PCK;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har bland annat visat att elevers lärande gynnas av att ämnesinnehållet i de naturvetenskapliga ämnena undervisas utomhus där eleverna får möta det i autentiska miljöer. Det abstrakta som går att läsa i läroböckerna blir mer konkret när eleverna får arbeta med alla sinnen. LÄS MER

  4. 4. En jämförande studie av KRAV- anslutna respektive konventionella lantbruk. Inom vilka mjölkkorsbesättningar kan djuren enklast utföra sina naturliga beteenden?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för fysik, kemi och biologi; Linköpings universitet

    Författare :Victoria Davidsson; [2010]
    Nyckelord :mjölkkor; naturliga beteenden; KRAV; KRAV-anslutna lantbruk; konventionella lantbruk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra KRAV certifierade respektive konventionella lantbruk, för att undersöka vilka faktorer som är mest gynnsamma för mjölkkors naturliga beteenden. Grunden till denna studie utgjordes av litteraturstudier vilka kompletterades med intervjuer av lantbrukare, djurskyddsinspektörer och konsumenter. LÄS MER

  5. 5. Kemi och fysik utomhus : Ett arbetsmaterial för förskolan

    M1-uppsats, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Caroline Olsson; [2010]
    Nyckelord :Fysik; Förskola; Handledarhäfte; Kemi; Utomhus;

    Sammanfattning : .... LÄS MER