Sökning: "kemi samhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden kemi samhälle.

  1. 1. Gymnasieelevers säkerhetsmedvetenhet under kemilaborationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanna Klinth; [2024]
    Nyckelord :Ordningsregler; labbsäkerhet; säkerhetsmedvetenhet;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar utforska gymnasieelevers medvetenhet om kemisäkerhet genom att analysera deras förståelse och efterlevnad av ordningsregler för laboratoriearbete. Trots elevernas årliga bekräftelse av förståelse genom skriftlig försäkran, har observerade överträdelser väckt frågor kring elevernas verkliga medvetenhet och följsamhet. LÄS MER

  2. 2. Vem får synas? : En bildanalytisk undersökning utifrån genus av bilderna i läromedel inom fysik och kemi för årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fredric Svensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Förkroppsligad undervisning i det periodiska systemet : En undersökning av hur gymnasieelever upplever att ta till sig kunskap med rörelser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Truedsson; [2023]
    Nyckelord :förkroppsligat lärande; kemi; periodiska systemet; rörelseintegrerade arbetssätt; rollspel; drama.;

    Sammanfattning : Skolan ska trakta efter att alla elever får uppleva fysisk aktivitet under skoldagen, detta är en utmaning som alla lärare inom skolan måste förhålla sig till.  Denna studie är tänkt att bidra med kunskap om ett alternativt arbetssätt i kemi genom att undersöka hur eleverna upplever att arbeta förkroppsligat och hur de gestaltar sina kunskaper. LÄS MER

  4. 4. 5 % i NO och teknik? : en kvantitativ studie kring särbegåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emma Åström Boss; [2023]
    Nyckelord :gifted education; science; STEM; Sweden; Biologi; definition; flickor; fysik; förvånar; gifted education; högbegåvade; identification-gap; identifiering; kemi; kvantitativ studie; mellanstadiet; naturesciense; naturorienterinterande ämnen; NO; science object; SES; socioekonomisk status; STEM; Sverige; särbegåvning särskild begåvning; talang; teknik; teoretisk begåvning; potential; praktisk begåvning; underrepresenterade; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket har ca 5 % av alla elever en särbegåvning som gör att de lär sig i så mycket snabbare takt än sina klasskamrater, att de kan vara i behov av anpassad undervisning. Internationellt finns det forskning kring ett identification-gap inom gifted education. LÄS MER

  5. 5. Hjälper eller stjälper mobiltelefoner och datorer vid lärande av kemi? En klassrumsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :THOMAS HEDIN; [2023]
    Nyckelord :Chemistry; learning; computer; mobilephone; note-taking; handwritten; keyboard; mobile use; high school level; Kemi; lärande; dator; mobiltelefon; anteckna; handskriven; tangentbord; mobilanvändning; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Datorer och mobiltelefonerna är idag allestädes närvarande i skolan och elever, lärare eller skolledning funderar sällan på hur detta påverkar lärandet. Den större delen av den tidigare forskningen visar att med ökad mobiltelefonanvändning kommer försämrade skolresultat. LÄS MER