Sökning: "kemisk bindning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden kemisk bindning.

  1. 1. Representationer av kemisk bindning i läroböcker : En komparativ innehållsanalys av läroböcker inom gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mikael Gullstrand; [2023]
    Nyckelord :Degree project; educational sciences; didactics; chemistry education; chemistry; chemical bonding; text analysis; textbook analysis; content analysis; comparative analysis; Examensarbete; utbildningsvetenskap; didaktik; kemi; kemisk bindning; textanalys; läromedelsanalys; innehållsanalys; komparativ analys;

    Sammanfattning : Kemisk bindning är ett av de mest centrala begreppen inom kemin. Allt inom kemi handlar om interaktioner och transformationer mellan olika atomära, molekylära och joniska strukturer som resulterar i fysiokemiska förändringar. LÄS MER

  2. 2. Animationer i kemiundervisningen : Ett vägledande material för användning av animationer i kemiundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Matthias Hultin; Emma Perhult; [2020]
    Nyckelord :animations; chemistry education; learning; didactics; prior knowledge; animationer; kemiundervisning; lärande; didaktik; förkunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka animationer i kemiundervisning på gymnasieskolan. Mer specifikt: att utreda hur animationer för närvarande används i undervisningen, vilken betydelse förkunskaper har på elevens förståelse av animationer och även hur förståelsen påverkas av animationens design. LÄS MER

  3. 3. Multipla representationer inom kemisk bindning - en analys av läroböcker och ämnesrelaterade videor

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Oskar Lindmark; [2020]
    Nyckelord :representationsnivåer; förståelse; undervisning; innehållsanalys; inlärning;

    Sammanfattning : Multipla representationer utgår från att en makroskopisk verklighet beskrivs med hjälp av submikroskopiska modeller och symboliska ekvationer. Att länka dessa tre representationsnivåer är en inlärd förmåga elever inte alltid besitter. LÄS MER

  4. 4. Olika sätt att undervisa om kemisk bindning : Om att utgå från polaritet i stället för bindningsstyrkai grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Magnus Hagström; [2019]
    Nyckelord :ämnesdidaktik; kemisk bindning; polaritet; experiment; variationsteori; learning study;

    Sammanfattning : Elever har ofta problem att förstå kemisk bindning. De kan felaktigt tro att elektronerna i sig utgör bindningen eller att jonbindning är begränsad till en enda positiv och en enda negativ jon. Oktettregeln överbetonas som förklaring till bindning och kan felaktigt uppfattas som drivande kraft bakom bindning. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av rapportskrivning : Gymnasieelevers frågor och språkanvändning vid diskussion om kemisk bindning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Susann Kristiansen; [2018]
    Nyckelord :Chemical bonding; laboratory; laboratory report; PEA; students’ language; scientific language; colloquial language; Kemisk bindning; laboration; laborationsrapport; PEA; elevers språk; ämnesspråk; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Vid ett laborativt arbete i undervisningen får eleverna möjlighet att samtala med varandra och dela med sig av tidigare erfarenheter, vilket har en positiv effekt på elevernas lärande. Att skriva i undervisningen har också visat sig ha en stor effekt på elevernas lärande, då de får utveckla och strukturera om sina tankar. LÄS MER