Sökning: "kemiundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 88 uppsatser innehållade ordet kemiundervisning.

  1. 16. Kemiundervisning ur ett relevant perspektiv i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Khalid Darmal; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsemfaser; Relevans; Vision;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka kemilärares uppfattning om vad som är en relevant kemiundervisning samt hur de arbetar för att göra kemiämnet relevant för sina elever på högstadiet. Studien är baserad på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. I studien används Stuckeys et. LÄS MER

  2. 17. Arbetssätt för kemiundervisning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbetssätt för undervisning i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Unge; [2022]
    Nyckelord :chemistry; experiments; methods; preschool; teaching; experiment; förskola; kemi; metoder; undervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers´methods in and preceptions about teaching chemistry. Data collection was preformed through five qualitive semi-structured interviews. The interviews were analyzed using thematic analysis. LÄS MER

  3. 18. Designa och analysera kemiundervisning utifrån en didaktisk modell : En aktionsforskningsstudie med utgångspunkt i den didaktiska modellen Map of practical work för didaktisk analys och design av undervisning innehållande blandningar och lösningar i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Bertilsson; Karin Bergerheim; [2022]
    Nyckelord :Aktionsforskning; didaktik; naturvetenskap; didaktiska modeller.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till en ökad kunskap kring hur den didaktiska modellen Map of practical work framtagen av Millar m.fl. (1999) kan användas som stöd för didaktisk design samt didaktisk analys av naturvetenskapsundervisningen på låg- och mellanstadiet. LÄS MER

  4. 19. Pedagogiska filmers roll i kemiundervisningen : Hur uttrycks kemins tre perspektiv i pedagogiska filmer i kemiundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mamatha Samudrala; [2022]
    Nyckelord :Chemistry teaching; educational videos; pedagogical teaching aid; The three perspectives in Chemistry; macroscopic perspective; submicroscopic perspective; symbolic perspective; Kemiundervisning; Pedagogiska filmer; Digitala pedagogiska hjälpmedel; multifunktionellt hjälpmedel; Kemins tre perspektiv; makroskopiskt perspektiv; submikroskopiskt perspektiv; symboliskt perspektiv;

    Sammanfattning : Kemin uppfattas av många som ett svårt ämne att lära ut och att lära sig, eftersom ämnets abstrakta natur gör att den verkar orelaterade till vardagliga upplevelser. Som förklaring till observerbara kemiska förändringar krävs visualisering av fenomen som sker på atomnivå. LÄS MER

  5. 20. Att betona samband i en utforskande aktivitet om jäsningsprocessen i förskolan. : En studie om att använda den didaktiska modellen Kunskapsintresse för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Amanda Sjöö; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; Didactic model; Preschool; Science; teaching; Didaktiska modeller; Förskola; Kemi; Naturvetenskap; Undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur den didaktiska modellen kunskapsintressen kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan. Med avstamp i aktionsforskning gjordes en didaktisk modellering där exemplifierades hur kunskapsintressen kan användas som stöd i planering, genomförande och utvärdering av undervisning. LÄS MER