Sökning: "kemiundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 88 uppsatser innehållade ordet kemiundervisning.

  1. 21. Organiserande syften som stöd för kemiundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om att designa och analysera undervisning om vattnets faser med utgångpunkt i faktaböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Lena Hinders; Therese Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Action research; chemistry; Didactic models; organizing purposes; pre-school.; Aktionsforskning; Didaktiska modeller; förskola; kemi; organiserande syften.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur Organiserande syften kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan som tar utgångspunkt i faktaböcker. Som forskningsansats har vi använt oss av aktionsforskning och inom ramen för detta gjordes en didaktisk modellering där vi exemplifierat hur den didaktiska modellen Organiserande syften kan användas som stöd i planering, genomförande samt utvärdering av undervisning i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Flerspråkiga elever och språkutveckling i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sameer Kayali; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; kemiundervisning; lärarens arbetssätt; språkutveckling; svårigheter; kemiska begrepp och termer; ämnets språk; vardagsspråk och skolspråk.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker, ur lärarnas synvinkel, de språkliga svårigheter som flerspråkiga elever står inför, särskilt när det gäller kemiska termer och begrepp. Studien bygger på intervjuer med lärare som undervisar elever som har svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 23. Att göra geggamoja till ett lärotillfälle om blandning och separation : En kvalitativ studie om användningen av organiserande syften för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Fahlgren; Sara Jansson; [2022]
    Nyckelord :Action research; chemistry; didactic models; early childhood education; organizing purposes; Aktionsforskning; didaktiska modeller; förskola; kemi; organiserande syften;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to the increase of knowledge about how the didactic model “organizing purposes” can be utilized within a preschool environment, as support in didactic analysis and design of exploratory teaching of the chemistry concepts: mixing and separating. In this study we have implemented the research approach action research and within this framework exemplified how the didactic model organizing purposes can be used as support in the planning, implementation, and evaluation of teaching. LÄS MER

  4. 24. Motivation i Kemiundervisningen : Vilka metoder kan lärare använda för att väcka intresse och öka elevernas motivation för kemiämnet ?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Wafaa Mahmood; [2022]
    Nyckelord :Motivation; Inre motivation; Yttre motivation; Intresse; Laboration; Kemiundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka utifrån ett lärarperspektiv vilken roll kemiläraren har för att stärka elevers motivation,samt belysa hur läraren bedriver undervisning i ämnet som hjälper eleverna att bli motiverade i kemiämnet. Undersökningen genomfördes  med fem kemilärare på högstadiet i två grundskolor i södra Sverige. LÄS MER

  5. 25. Kritiska faktorer som lärare upplever vid undervisning av begreppen oxidation och reduktion : En intervjustudie med lärare åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Statsvetenskap

    Författare :Aikaterini Lakou; [2022]
    Nyckelord :kemiska begrepp; oxidation; reduktion; den kemiska tripletten; variationsteorin; kritiska aspekter; det sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om vilka faktorer som NO-lärare i årskurs 7-9 upplever som viktiga för elevers förståelse vid undervisning kring begreppen oxidation och reduktion. Studien behandlar kemiundervisning utifrån tre olika nivåer, kritiska för förståelsen av ämnet kemi (Den kemiska tripletten) samt att inlärning sker i en social kontext. LÄS MER