Sökning: "kindergarden"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet kindergarden.
1. Valet av böcker i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare väljer ut böcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Studienssyfte är att få en inblick i valet av böcker i förskoleverksamheten och de dilemman som finns gällande val av böcker med hjhjälp av semistrukturerade intervjuer. Genom att undersöka hur förskollärare resonerar kring valet av böcker fåår vi en överblick kring deras tankar om momentet. LÄS MER
2. Från dagisfröken till förskollärare : Förskollärares berättelser om ett förändrat uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Den svenska förskolan som institution började på 1800-talet med barnkrubban där fokus var omsorg. Genom åren förändrades institutionen och 1998 blev det förskola med fokus på omsorg och undervisning som en helhet. LÄS MER
3. Kiderly : - ett sällskapsspel med fokus på mötet mellan äldre och yngre
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/IndustridesignSammanfattning : I dagens samhälle lider många äldre av ofrivillig ensamhet. Effekterna av den ofrivilliga ensamheten leder till sämre välmående och utveckling av sjukdomar, både psykiskt och fysiskt. Livslängden på människan ökar tillsammans med belastningen på samhället och vården. Trots detta minskas omkostnaderna på äldrevården. LÄS MER
4. "Det är fröken som bestämmer" : En kvalitativ studie om barns uppfattning av samlingen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om barns uppfattning av samlingen där barns perspektiv är centralt. De två forskningsfrågor som besvaras i studien är; Hur uppfattar de deltagande barnen samlingens funktion? och Vilka uppfattningar har de deltagande barnen av samling som form? Den insamlade datan analyseras genom det sociokulturella perspektivet med tillhörande teoretiska begrepp. LÄS MER
5. Högläsning i förskolan : förskollärares uppfattning om högläsning i verksamheten.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Forskning visar att en sjuttonåring som regelbundet har läst och/eller lyssnat till texter har ca 50 000-70 000 ord i sitt ordförråd medan en sjuttonåring som inte har läst och/eller lyssnat till texter har ett ordförråd på ca 15 000-17 000 ord (Dole, Duffy, Roehler, & Pearson, 1991). Syftet med studien är att skapa större kunskap kring högläsning i förskolan. LÄS MER