Sökning: "kläder andrahandsmarknaden"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kläder andrahandsmarknaden.
1. The Impact of Influencer Marketing on Second hand Market : A study on how to increase the participation in the second hand market for apparel
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Introduction: The second hand market for apparel is a good alternative for making sustainable purchases, given that it does not contribute to textile waste to the same extent as the fast fashion industry. Consumers are aware of the current environmental issues, however they do not always act according to their knowledge. LÄS MER
2. Vårt blivande herrsortiment finns i din garderob - Att utforma ett kommunikationskoncept som gör fler unga män villiga att donera kläder till second hand
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Textilindustrin är ett stort miljöproblem i dagens samhälle och hög efterfrågan på nyproducerade kläder bidrar till miljöpåverkan. Ett resurseffektivt sätt att vara mer miljövänlig är att återanvända kläder, vilket kan göras genom andrahandsmarknaden. LÄS MER
3. Konsumenters syn på återanvändning av kläder : En jämförelsestudie i Sverige om konsumentbeteende i olika åldrar.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Dagens modekonsumtion har lett till att en stor mängd kläder slängs utan anledning vilket har en mycket stor inverkan på miljön. Modeindustrin har identifierats som en stor bidragande faktor till plastföroreningen i haven och är även ansvarig för 20 procent av det globala vattenspillet och 10 procent av planetens totala koldioxidutsläpp. LÄS MER
4. Ny teknik - gamla kläder: Motiv till andrahandskonsumtion av kläder via internet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Uppsatsen behandlar delvis internets betydelse för andrahandsmarknaden av kläder men framförallt vilka motiv konsumenterna har när de handlar begagnade kläder via internet. Teorin som används är Pierre Bourdieus teori om smak, fält, habitus och olika former av kapital. LÄS MER
5. Vintagemode : En studie om fenomenet vintagemode och ett försök till att reda ut de olika begreppen inom andrahandsmarknaden av kläder
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Slöjd, textil; Linköpings universitet/Tekniska högskolanSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera fenomenet vintagemode. Genom att intervjua några aktörer inom andrahandsmarknaden vill jag studera denna konsumtionskultur och dess utveckling. LÄS MER