Sökning: "kläder högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kläder högstadiet.

  1. 1. Klädernas betydelse för undervisningen i Idrott och Hälsa : Idrottslärares uppfattningar av begreppet “idrottskläder” och vilken betydelse det har för elevers prestationer och resultat i undervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johanna Sagner; David Edberg; [2022]
    Nyckelord :pe; physical; education; health; science; students; teacher; teaching; motivation; norms; idrott; idrottskläder; hälsa; vetenskap; idrottslärare; elever; lärande; motivation; normer;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfrågor: Syftet med studien var att undersöka och analysera hur idrottslärare uppfattar vad ”idrottskläder” är, samt deras uppfattningar om klädernas betydelse för möjligheten att delta och prestera i ämnet Idrott & Hälsa. Hur definierar lärare i Idrott och Hälsa “idrottskläder”? Hur uppfattar lärare i Idrott och Hälsa klädernas betydelse för elevers lärande och prestationer i ämnet Idrott och Hälsa? Hur upplever lärare i Idrott och Hälsa elevers idrottsklädval kopplat till motivation? Metod: I denna studie valdes en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Byta om och delta på lektionen i idrott och hälsa : En kvantitativ undersökning om skillnad i deltagande mellan gymnasiet och högstadiet

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Joakim Bengtsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med undersökningen är att hitta orsaker till vad som har förändrat deltagandet på lektionerna i idrott och hälsa mellan högstadiet och gymnasiet. Frågeställningarna är: Är det så att eleverna i åk 1 på en gymnasieskola byter om och deltar i idrott och hälsaundervisningen i mindre omfattning än vad de gjorde i åk 9? Vilka orsaker finns till att elever inte deltar i idrott och hälsa? Metod Undersökningen har gjorts på åk 1 elever på en gymnasieskola utanför Stockholm. LÄS MER

  3. 3. Genuskonstruktioner i bilder : Bilder i läroböcker i franska och tyska för högstadiet

    M1-uppsats, Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Annie Karlsson; [2014]
    Nyckelord :genus; läroböcker; bilder; könsroller; bilddidaktik; stereotyp;

    Sammanfattning : ABSTRACT                                                                                                                                                                                                                                                                    Annie Karlsson   Genuskonstruktioner i Bilder      Bilder i läroböcker i franska och tyska för högstadiet.   Gender Constructions in Pictures Pictures in French and German textsbooks. LÄS MER

  4. 4. Skolans Klädkod : En fenomenologisk studie om hur kläder påverkar barn i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Erik Turner; Samuel Nestius; [2012]
    Nyckelord :Clothing; Popularity; Peers; Children; Cliques; Kläder; Popularitet; Jämnåriga; Barn; Klickar;

    Sammanfattning : Vi vill med denna studie bidra till att förstå hur barns status och popularitet påverkas av kläder i grundskolan. Våra resultat visar att kläder påverkar popularitet och status i ett komplext samspel med andra faktorer, såsom beteende och umgänge. Kläder börjar bli viktigt för status och popularitet någon gång under mellanstadiet. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattning om vad friluftsliv är i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Wilson Snecker; [2012]
    Nyckelord :Friluftsliv; friluftsdagar; aktivt; friluftsföreningar; habitus samt LGR11;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad elever på mellanstadiet och högstadiet har för uppfattning om friluftsliv på olika skolor i Sverige.Frågeställningarna är: Vad är friluftsliv för eleverna? Vad gör eleverna på friluftsdagarna i skolan? Hur uppfattas kunskapskraven för eleverna om friluftsliv inom ämnet idrott och hälsa idrotten? Är eleverna med i någon friluftsförening? Har eleverna som är med i någon friluftsförening en annan syn på vad friluftsliv är i jämförelse med dem som inte är med i en friluftslivsförening?I studien används två olika teorier. LÄS MER