Sökning: "kläder i spel"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden kläder i spel.

  1. 6. Sexualiserade rustningar i fantasyspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Julia Körberg; [2021]
    Nyckelord :Sexualisering; rustningar; fantasy; datorspel; karaktärsdesign;

    Sammanfattning : I detta arbete har sexualisering och rustningar från spel studerats för att undersöka vad spelare föredrar. Är sexualisering något som är önskvärt eller föredrar spelare i stället en stor tung rustning på sin spelarkaraktär? Upplevs sexualiserade kläder likadant på kvinnliga som manliga karaktärer? För att undersöka detta problem skapades en artefakt i form av fyra rustningar för en manlig och kvinnlig karaktär, med olika grader av sexualisering. LÄS MER

  2. 7. Muskulösa hjältar och krigarinnor i klack : En kvantitativ innehållsanalys av manliga och kvinnliga karaktärer i digitala spel mellan år 2015 och 2020

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Erik Berglöf; Frida Flodin; [2021]
    Nyckelord :Sexual objectification; Stereotypical portrayal; Digital games; Content analysis; Sexuell porträttering; stereotypisk porträttering; digitala spel; innehållsanalys;

    Sammanfattning : This quantitative study examined male and female characters in digital games between the years 2015–2020 and a total of 120 games were analyzed where 2108 characters were observed. Quantitative content analysis was used to analyze the characters. LÄS MER

  3. 8. Sexigt eller praktiskt : En studie om sexualiserade kläder på hjältinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lara Ibrahim; [2019]
    Nyckelord :Heroines; sexualization; clothing; ideals; character design; games; Hjältinnor; sexualisering; kläder; ideal; karaktärsdesign; spel;

    Sammanfattning : Tidigare forskning fastställer att medias användning av en sexualiserad kvinna påverkar uppfattningen av hennes kompetens. Det här arbetet har därför undersökt huruvida uppfattningen av en spelhjältinna, baserad på Lara-fenomenet av Jansz & Martis (2007), påverkas av sexualiserade kontra icke-sexualiserade gestaltningar av hennes kläder. LÄS MER

  4. 9. Könsidentitet utan gränser hos den formbara karaktären : Karaktärskapande i MMORPG/RPG

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Louvisa Löfstedt; [2018]
    Nyckelord :Avatar; avatar creation; LGBTQ; gender identity; virtual gender; Avatar; karaktärskapande; HBTQ; könsidentitet; virtuella könet;

    Sammanfattning : Karaktärskapande är en viktig del i RPG/MMORPG-spel då det går ut på att skapa en egen avatar att rollspela som i spelets öppna värld. Det finns dock begränsningar i karaktärskapandet, då alla alternativ är hårt knutna till könsroller och tillåter inte spelaren att göra könsöverskridande val. LÄS MER

  5. 10. Skolans Klädkod : En fenomenologisk studie om hur kläder påverkar barn i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Erik Turner; Samuel Nestius; [2012]
    Nyckelord :Clothing; Popularity; Peers; Children; Cliques; Kläder; Popularitet; Jämnåriga; Barn; Klickar;

    Sammanfattning : Vi vill med denna studie bidra till att förstå hur barns status och popularitet påverkas av kläder i grundskolan. Våra resultat visar att kläder påverkar popularitet och status i ett komplext samspel med andra faktorer, såsom beteende och umgänge. Kläder börjar bli viktigt för status och popularitet någon gång under mellanstadiet. LÄS MER