Sökning: "kläder målgrupp"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden kläder målgrupp.

  1. 1. Ett intressentperspektiv på slow fashion-affärsmodellen : En multipel fallstudie om långsam konsumtion i modebranschen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomi

    Författare :Agnes Andersson; Louise Forsgren; [2023]
    Nyckelord :slow fashion; business models; slow fashion business model; sustainable business models; slow consumption; fashion industry; slow fashion; affärsmodeller; slow fashion-affärsmodellen; hållbara affärsmodeller; långsam konsumtion; modebranschen;

    Sammanfattning : Som en reaktion mot fast fashion-rörelsen och de oansvariga konsumtionsmönster som den medför har slow fashion uppstått som ett mer hållbart alternativ i modebranschen. Slow fashion beskrivs ofta som mode av hög kvalitet med en tidlös design vars syfte är att sakta ner flödena och minska konsumtionen. LÄS MER

  2. 2. "The importance of the right material" : En multimodal kritisk diskursanalys av friluftsföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdinis hållbarhetskommunikation på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ludvig Wiberg; Pontus Dahl; [2022]
    Nyckelord :sustainability; multimodal critical discursive analysis; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; green marketing; branding; hållbarhet; multimodal kritisk diskursanalys; greenwashing; Instagram; Fjällräven; Haglöfs; Houdini; grön marknadsföring; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : Klädföretagen Fjällräven, Haglöfs och Houdini är ledande inom den svenska friluftsbranschen och toppar Sustainable Brand Index lista över de, enligt konsumenterna, mest hållbara friluftsföretagen. Trots dessa topplaceringar går det inte att bortse från det motsägelsefulla i att företagen producerar kläder, som är skadliga för den natur de är ämnade att användas i – till en målgrupp som värnar om miljön. LÄS MER

  3. 3. Grön Fast Fashion? : En kvalitativ studie om hur millenniegenerationen uppfattar fast fashion-industrins omställning mot hållbara varumärken

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Malm; Anna Olausson; [2021]
    Nyckelord :Fast fashion; Hållbarhet; Miljö; Varumärke; Rebranding; Konsumentbeteende; Millenniegenerationen; Varumärkesidentitet och rykte.;

    Sammanfattning : Kunder har blivit allt mer miljövänliga, vilket påverkar handeln. Fast fashion företag har tidigare enbart fokuserat på att tillfredsställa kunder med kläder som följer korta trender och har ett lågt pris. I takt med att kundernas kunskap har ökat kring hållbarhet, ställer kunderna också högre krav på fast fashion företag. LÄS MER

  4. 4. Hur kan maskulina stereotyper och normer kommuniceras och undvikas på en webbplats? : Fallstudie av två webbplatser med män som målgrupp

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Tone Lindström; Elin Andersson; [2020]
    Nyckelord :Normer; stereotyper; maskulinitet; genus; könsroller; objektifiering; semiotik; affordances; webbplats; kläder; klädbutik;

    Sammanfattning : The purpose of this analysis is to shed some light on the norms that specific websites can communicate to their visitors and customers. In this study we chose to analyse the websites Caliroots and Care of Carl. These two websites were chosen due to their main target group, which in this case is men. LÄS MER

  5. 5. From trash to treasure

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Maja Dahlbom; [2020]
    Nyckelord :reuse; neighbourhood close; circular business models; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Today we wear and tear objects and materials, in line with the linear economy. By instead reusing, the need for new production decreases, and so the extraction of raw materials, greenhouse gas emissions and generation of waste. By increasing the reuse rate, we can strive towards a circular economy and climb EUs waste hierarchy. LÄS MER