Sökning: "kläder religion"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden kläder religion.

  1. 1. Bestämmer jag själv över mitt utseende på jobbet? - En analys av arbetsgivares möjlighet att bestämma över arbetstagares kläder och utseende på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emma Pernehill; Sara Svensson; [2023]
    Nyckelord :diskriminering; arbetsledningsrätt; klädpolicy; utseendekrav; huvudduk; religiösa symboler; neutralitetspolicy; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur stor möjlighet arbetsgivare på Sveriges arbetsplatser har att styra över sina anställdas utseenden i form av att uppställa utseendekrav samt klädkoder. Arbetsledningsrätten är långtgående i Sverige och ger arbetsgivare rätt att leda och fördela arbetet i sin verksamhet som det behagar dem. LÄS MER

  2. 2. "Som mamma betalar påverkar det mina kläder" : En uppsats om svenska ungdomars identitetsbildning genom mode och hur de påverkas i relation till sina kläder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Alexandra Nejdenlo; [2023]
    Nyckelord :Mode; Ungdomar; Ungdomsmode; Tonårsmode; Kläder; Identitet; Identitetsbildning; Tonåringar; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This paper takes a closer look at a Swedish group of teenagers' usage of fashion in their identity development in an effort to contribute to the understanding of fashion usage in youth culture. By involving them in discussions and interviews, and basing it in theory this paper comes to a somewhat understanding in how phenomena such as religion, gender identity, and celebrity influence the way Swedish youth use clothes and influence their sense of self. LÄS MER

  3. 3. Var kommer mina kläder ifrån? : En kvalitativ studie om hur uppfattningen och informationen om Country of Manufacture påverkar konsumenters köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Melina Campoverde Morales; Dilnoza Khusnuddinova; [2021]
    Nyckelord :Country of Origin; Country of Manufacture; Buyer Decision Process; The Consumer Attraction- Repulsion Matrix; International Marketing; Stereotypes; Country of Origin; Country of Manufacture; Köpbeslutsprocessen; The Consumer Attraction-Repulsion Matrix; Internationell marknadsföring; Stereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur konsumenters köpbeslut påverkas utifrån deras kunskap och uppfattning om produkters tillverkningsland (Country of Manufacture). Metod: I denna studie används den kvalitativa forskningsmetoden där datainsamlingen utfördes genom 10 kvalitativa semistrukturerade intervjuer via telefonsamtal och Zoom-möten. LÄS MER

  4. 4. Markörer för identitet ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Huss; [2020]
    Nyckelord :identitet; smink; kläder; hår; intersektionell analys; stereotyp; elever;

    Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER

  5. 5. Religionsfrihet i arbetslivet - Arbetstagarens rätt att bära religiösa kläder och symboler.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Matilda Nilsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER