Sökning: "kläder social status"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kläder social status.

  1. 1. Alla barns lika rätt till en skälig levnadsstandard

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Simon Ljunglöf; [2022]
    Nyckelord :Socialrätt; Folkrätt; Migrationsrätt; Barnkonventionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar rätten till en skälig levnadsstandard genom ekonomiskt bistånd för barn som saknar rätt att vara i Sverige (vilka benämns barn utan papper i uppsatsen). Rätten till en skälig levnadsstandard är en väletablerad rättighet i en humanitär välfärdsstat som Sverige. LÄS MER

  2. 2. En konstruerad verklighet : En kritisk diskursanalys av second hand inom svensk media

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Oscar Ek; Albin Svensson; [2022]
    Nyckelord :fashion; Sustainability; second hand; secondhand; clothes; clothing; discourse analysis; critical discourse analysis; slow fashion; fast fashion; andra hand; begagnat; kläder; slänga; export; svensk media; media; press; tidningar; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Sustainability is a term of significant relevance in today’s global context, permeating discourses and management decisions, and influencing decision-making at the head of most industries. This is particularly apparent in relation to fashion. LÄS MER

  3. 3. Garderobstaktik som visuell retorik : En kvalitativ studie av tre Youtube-influencers argumentation för en hållbar personlig stil

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Söderström; [2021]
    Nyckelord :visual rhetoric; sustainability; fashion; style; visual culture; visuell retorik; youtube; influencer; hållbarhet; mode; stil; visuell kultur; filmanalys;

    Sammanfattning : Under det senaste årtiondet har sociala medier använts av mode-influencers till att sprida sina budskap om personlig stil. Med de senaste årens klimatintresse har början till ett skifte skett från att uppmuntra till konsumtion till att i stället skapa medvetenhet om textilindustrins negativa påverkan på miljön. LÄS MER

  4. 4. Dilemmat med kläder av låg kvalitet och kort livslängd : En kvalitativ studie om Sveriges generation X köpvanor avseende kläder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Marija Avramovic; Victoria Mampuya; [2021]
    Nyckelord :kläder; marknadsföring; media; låg kvalitet; kort livslängd; generation x; konusmtion;

    Sammanfattning : Clothing can be consumed for its function but also for it’s symbolism, identity and status where the social aspect is an underlying factor. These various aspects, low prices and the frequent launch of new trends are contributing factors to an extensive consumption of low-quality and short-lived clothing. LÄS MER

  5. 5. Klä dig som en man : Mäns uppfattningar om kläder och klädkonsumtion

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Josephine Birath; [2020]
    Nyckelord :Clothing consumption; Masculinity; Gender; Identity; Social impact; Klädkonsumtion; Maskulinitet; Genus; Identitet; Social påverkan;

    Sammanfattning : In the society of consumers, consumption has developed into a basic social need where the purchase of clothing has become a proof of identity, gender and social status. For men, the interest in clothing consumption and appearance has become more accepted in recent decades. LÄS MER