Sökning: "kläder som identitet"
Visar resultat 21 - 25 av 115 uppsatser innehållade orden kläder som identitet.
21. Klä dig som en man : Mäns uppfattningar om kläder och klädkonsumtion
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : In the society of consumers, consumption has developed into a basic social need where the purchase of clothing has become a proof of identity, gender and social status. For men, the interest in clothing consumption and appearance has become more accepted in recent decades. LÄS MER
22. Att göra ett val : En studie av individers inställning och aktioner angående (hållbar) konsumtion, kläder och identitet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kultur, samhälle, form och medierSammanfattning : I denna studie skapas förståelse kring konsumtion, kläder och identitet. Studiens syfte är att granska vilka orsaker, värderingar och sinnebilder som ligger bakom konsumtion av kläder på den individuella nivån. Dessa teman utforskades via kvalitativa samtalsintervjuer som genomfördes med sex informanter. LÄS MER
23. Markörer för identitet ur elevers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER
24. Modemedvetenhet versus miljömedvetenhet : En kvalitativ studie om influencers påverkan på unga kvinnors identitetsskapande
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : A paradigm shift has taken place in identity formation as the society7 is moving towards to be more digitized. Previous research shows that young people use social media and its opinion leaders, called influencers, to a large extent as a tool to create their own identity. LÄS MER
25. Second Skin : To wear a space
Kandidat-uppsats, Konstfack/Inredningsarkitektur & MöbeldesignSammanfattning : Arbetet utforskar det liminala gränslandet mellan mode och arkitektur genom parallella jämförelser av fasadbeklädnad och kläder. Med utgångspunkt i den personliga sfären, undersöks arkitektoniska och bärbara strukturer utifrån och omkring kroppen. LÄS MER