Sökning: "kläder som kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser innehållade orden kläder som kommunikation.

  1. 1. Utomhuspedagogik i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Karlsson; Anna Isaksson; [2024-02-21]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; undervisning utomhus; lärmiljö; lärande; fritidshem; möjligheter och hinder.;

    Sammanfattning : Då det råder brist på forskning om utomhuspedagogik inom fritidshem, är syftet med studien att undersöka hur lärare beskriver utomhuspedagogik som pedagogisk aktivitet inom fritidshem. För att få svar på syftet utgick vi från följande tre frågeställningar: Hur beskrivs och definieras utomhuspedagogik av lärare i fritidshem? Hur beskrivs arbetet med elevernas lärande vid utomhuspedagogiska aktiviteter? Vilka möjligheter och hinder talar lärare i fritidshem om vid utomhusaktiviteter? Studien har utgått från en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer där sex stycken utbildade lärare i fritidshem har deltagit. LÄS MER

  2. 2. ”Vi erbjuder kläder efter väder till barn som inget har”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Evensson; Hilda Hasselgren; [2023-12-07]
    Nyckelord :Styrdokument; WPR-metoden; fritidshem; kompensatoriskt uppdrag; likvärdighet; inkludering; barnfattigdom; ekonomisk utsatthet.;

    Sammanfattning : Oavsett fritidshem finns olika barn med olika behov. Elpriser och den höga inflationen har i skrivande stund försatt många människor i ekonomisk utsatthet. Som verksamma i fritidshem kan vi intyga att det märks på både individ- och organisationsnivå. LÄS MER

  3. 3. Det är inne att vara ute - Om utomhuspedagogik på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annie Bäck; Linn Verdin; [2023-10-26]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; fritidshem; rörelse; motivation; lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Intresset för att vistas ute i skog och mark har de senaste åren ökat i befolkningen men vi upplever att det i många fritidshem är svårt att fånga elevernas intresse och motivera dem till utevistelse. Därför tyckte vi att det skulle vara intressant att genomföra en studie med syftet att undersöka fritidslärares uppfattningar och praktiserande av utomhuspedagogik samt jämföra hur verksamheten bedrivs i två fritidshem med olika profiler, en traditionell profil och en utomhusprofil. LÄS MER

  4. 4. Slow fashion- konsumera mer för att konsumera mindre? : En semiotisk bildanalys av varumärket Djerf Avenue i relation till minimalism och slow fashion.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :mathilda blomqvist; Jennifer Rygaard; [2023]
    Nyckelord :Livsstil; minimalism; slow fashion; klädstil; konsumtion; varumärke;

    Sammanfattning : Studien “Slow fashion - konsumera mer för att konsumera mindre” undersöker hur Djerf Avenue kommunicerar varumärkesidentitet baserat på slow fashion i relation till minimalistisk livsstil på Instagram. Fast fashion innefattar, billigt producerat mode med låg kvalitet och kort levnadstid, där överkonsumtion mättar behovet av att följa trender i stunden. LÄS MER

  5. 5. Spårbarhet inom modeindustrin : en kvantitativ studie om köpbeteende och attityd vid onlineköp av kläder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malin Prelog; Hilma Steén; Daniella Rybarczyk; [2023]
    Nyckelord :Traceability in the textile value chain; Transparency; Sustainability; Attitude; Buying behavior; Communication; E-commerce; Spårbarhet i den textila värdekedjan; Transparens; Hållbarhet; Attityd; Köpbeteende; Kommunikation; E-handel;

    Sammanfattning : Modeindustrin har länge fått utstå kritik för att vara en ohållbar bransch med bristande transparens och spårbarhet när det gäller hur och under vilka villkor klädesplaggen har tillverkats. Transparens och spårbarhet är två skilda begrepp, men båda är avgörande faktorer för att uppnå en mer hållbar, rättvis och ansvarsfull modeindustri. LÄS MER