Sökning: "kläder som uttryck"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden kläder som uttryck.

  1. 1. Slow fashion- konsumera mer för att konsumera mindre? : En semiotisk bildanalys av varumärket Djerf Avenue i relation till minimalism och slow fashion.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :mathilda blomqvist; Jennifer Rygaard; [2023]
    Nyckelord :Livsstil; minimalism; slow fashion; klädstil; konsumtion; varumärke;

    Sammanfattning : Studien “Slow fashion - konsumera mer för att konsumera mindre” undersöker hur Djerf Avenue kommunicerar varumärkesidentitet baserat på slow fashion i relation till minimalistisk livsstil på Instagram. Fast fashion innefattar, billigt producerat mode med låg kvalitet och kort levnadstid, där överkonsumtion mättar behovet av att följa trender i stunden. LÄS MER

  2. 2. Att klä Moder Svea : Kulturen i Lunds insamling av dräktföremål 1882-1890 ur ett nationalromantiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturvård

    Författare :Anja Sundqvist Axelsen; [2023]
    Nyckelord :museologi; folkdräkter; insamlingspraktiker;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har Kulturen i Lunds insamling av dräktföremål 1882-1890 undersökts ur ett nationalromantiskt perspektiv. Syftet är att ge en djupare förståelse av Kulturen i Lunds tidiga insamlingspraktiker. Genom att förstå ett museums tidiga insamling får vi en annan förståelse av samlingen i vår tid. LÄS MER

  3. 3. Fast fashion vs hållbar konsumtion - gapet mellan uttryck och agerande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Maja Wallner; Linnéa Englund; [2021]
    Nyckelord :Hållbarhet; Fast fashion; The attitude-behaviour green gap; Hållbar konsumtion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka de främsta faktorerna till varför unga svenska kvinnor konsumerar fast fashion i en tid präglad av ett fokus på hållbarhet. Motsättningarna mellan köpintentionerna och dagens hållbarhetsfokus skapar ett gap mellan konsumenternas agerande och uttryck vilket undersöks genom åtta faktorer för att utse den mest betydande. LÄS MER

  4. 4. Män, Kläder och Metrosexualitet : En etnologisk studie av maskulint identitetsskapande genom kläder och uttryck

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Vincent von Sydow; [2021]
    Nyckelord :Maskulinitet; Maskuliniteter; Hegemoni; Underordnad maskulinitet; Sexualitet; Kläder; Fenomenologi; Diskursteori; Reproduktiv arena; Disciplinering; Foglighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur unga vuxna män i Stockholm och Uppsala skapar en maskulin identitet genom kläder och uttryck ur ett etnologiskt forskningsperspektiv. I arbetet har det genomförts sex stycken intervjuer som fokuserat på informanternas erfarenheter och upplevelser av kläder och uttryck. LÄS MER

  5. 5. Hets mot folkgrupp - symboler och förutsebarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Adam Lindström; [2021]
    Nyckelord :Straffrätt; Criminal Law; Hets mot folkgrupp; Rättssäkerhet; Förutsebarhet; Semiotik; Symboler; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Hets mot folkgrupp är ett lagrum som reglerar uttalanden som är av hotande eller missaktande karaktär som riktats mot en folkgrupp med anspelning på någon av en rad uppställda förhållanden. Uttalanden kan sin form som verbala uttryck men även i form av ”annat meddelande”, till exempel en symbol. LÄS MER