Sökning: "kläder statistik"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden kläder statistik.
1. Klädproduktion av gamla textilier i fysisk butik
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur cirkulär ekonomi kan implementeras in i klädindustrin med fokus på stickade och virkade textilier. Detta genom att studera hur direkt återproduktion av kläder i konsumentbutik skulle se ut, med att ta inspiration från ett redan befintligt koncept. LÄS MER
2. From Trend to Trash : En marknadsanalys av den svenska marknaden för "fast fashion"
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Konsumtionen av fast fashion-kläder har ökat och bidrar till en negativ påverkan på klimatet. EU-kommissionen har därför lagt fram strategin hållbara och cirkulära textilier som syftar till att göra fast fashion omodernt fram tills 2030. LÄS MER
3. Genus i bilderböcker för barn : En analys av bilderböcker för barn ur ett genusteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this qualitative analysis was to research if and how gender is portrayed in picture books for children in Swedish preschools. Based on Hirdman’s gender system theory(1988, 2001) I analyzed the book characters in text and illustrations, to see if gender contracts between the sexes are visible, and what dichotomies might be challenged. LÄS MER
4. Lokalt klimatarbete med ett konsumtionsbaserat perspektiv
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : Local governments (LG) have been given a key role in the work of reducing greenhouse gas (GHG) emissions. To find the local drivers of GHG emission LG can develop an inventory that accounts for all the emissions associated with the municipality. LÄS MER
5. Modemedvetenhet versus miljömedvetenhet : En kvalitativ studie om influencers påverkan på unga kvinnors identitetsskapande
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : A paradigm shift has taken place in identity formation as the society7 is moving towards to be more digitized. Previous research shows that young people use social media and its opinion leaders, called influencers, to a large extent as a tool to create their own identity. LÄS MER