Sökning: "kläder"

Visar resultat 6 - 10 av 1122 uppsatser innehållade ordet kläder.

  1. 6. Reklam för vad, kläder eller kroppar? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur skönhetsideal framställs i Lindex kampanj ”Reinvent the Model”

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emelie Lundgren; Alma Wikberg; [2024]
    Nyckelord :Beauty standards; advertising; fashion industry; femvertising; woke; multimodal critical discourse analysis;

    Sammanfattning : Marketing is crucial to the success of any company, and in line with an increased emphasis on sustainability, many companies now include sustainability issues in their communications. The clothing company Lindex's campaign ”Reinvent the Model” aims to reshape the female ideal and promote diversity in their marketing. LÄS MER

  2. 7. ”Vi erbjuder kläder efter väder till barn som inget har”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Evensson; Hilda Hasselgren; [2023-12-07]
    Nyckelord :Styrdokument; WPR-metoden; fritidshem; kompensatoriskt uppdrag; likvärdighet; inkludering; barnfattigdom; ekonomisk utsatthet.;

    Sammanfattning : Oavsett fritidshem finns olika barn med olika behov. Elpriser och den höga inflationen har i skrivande stund försatt många människor i ekonomisk utsatthet. Som verksamma i fritidshem kan vi intyga att det märks på både individ- och organisationsnivå. LÄS MER

  3. 8. Övergången från linjära till cirkulära affärsmodeller: En kvalitativ studie om cirkulära affärsmodeller i textil- och modebranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nellie Falck; Moa Persson; [2023-11-08]
    Nyckelord :Cirkulär ekonomi; cirkulära affärsmodeller; cirkularitet; modebranschen; second hand; hållbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med följande empiriska studie är att beskriva och undersöka hur en cirkulär affärsmodell kan se ut inom textil- och modebranschen samt vilka förutsättningar som behöver vara på plats för att driva och implementera en lönsam cirkulär affärsmodell. För att uppnå syftet har en kvalitativ metod använts, där datainsamlingen bestod av semistrukturerade intervjuer med en respondent från näringslivet, två från utbildningssektorn samt en från en statlig myndighet. LÄS MER

  4. 9. Det är inne att vara ute - Om utomhuspedagogik på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annie Bäck; Linn Verdin; [2023-10-26]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; fritidshem; rörelse; motivation; lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Intresset för att vistas ute i skog och mark har de senaste åren ökat i befolkningen men vi upplever att det i många fritidshem är svårt att fånga elevernas intresse och motivera dem till utevistelse. Därför tyckte vi att det skulle vara intressant att genomföra en studie med syftet att undersöka fritidslärares uppfattningar och praktiserande av utomhuspedagogik samt jämföra hur verksamheten bedrivs i två fritidshem med olika profiler, en traditionell profil och en utomhusprofil. LÄS MER

  5. 10. VAD SÄGER DINA KLÄDER? En studie om unga kvinnors upplevelser av kläder som identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sara Eriksson; [2023-09-27]
    Nyckelord :Kläder; identitetsskapande; konsumtion; navigering; normer; kategorisering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa förståelsen för sambandet mellan klädval och identitetsskapande bland unga kvinnor. Målet är att undersöka hur klädval bidrar till konstruktionen och uttrycket av identitet inom denna specifika grupp. LÄS MER