Sökning: "klädföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet klädföretag.

  1. 1. Risk assessment of non-intentionally added substances in polyester yarn made from recycled polyethylene terephthalate (PET)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Kristina Arnqvist; [2023]
    Nyckelord :r-PET; polyester yarn; NIAS; risk assessment;

    Sammanfattning : Polyester is a synthetic material made from polyethylene terephthalate (PET), which is synthesised from fossil raw materials. Many clothing manufacturers are using polyester in their clothing, which, from an environmental perspective, creates a non-sustainable cycle. LÄS MER

  2. 2. Riskers inverkan på små och medelstora klädföretag : En kvalitativ studie om hur varumärkesägande klädföretag påverkas och hanterar risker i internationella försörjningskedjor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Wilma Johansson; Sara Stålnacke; [2023]
    Nyckelord :supply chain management; risk; global risk; supply chain risk management; risk management; global supply chains; outsourcing; SME; fashion industry; clothing industry;

    Sammanfattning : Risker och oförutsägbara händelser är ett högst aktuellt ämne i dagens värld. Beslutsfattare och företag världen över behöver reagera och agera på olika kriser inom ekonomi, miljö, energi och transport eftersom riskerna i sin tur skapar utmaningar och störningar på internationella försörjningskedjor. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar klädföretags innehåll på Instagram kundengagemang?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Isabella Granqvist; Gabriella Granqvist; [2022]
    Nyckelord :Instagram; kundengagemang; sociala medier; klädföretag; informativt innehåll; känslomässigt innehåll; visuellt innehåll;

    Sammanfattning : På sociala medier publiceras idag ett flertal olika typer av innehåll, vilket skapar olika känslor hos mottagaren och påverkar mottagarens handlingar. Detta kan visa sig genom kundengagemang i form av likes eller kommentarer vilket idag har visat sig ha en effekt på exempelvis kundnöjdhet och förtroende samt ger förståelse för hur konsumenter interagerar med produkter och varumärken. LÄS MER

  4. 4. Klädföretags visuella representation av den kvinnliga kroppen i marknadsföring : En undersökning för hur kvinnokroppar presenteras i klädföretags kommunikation samt hur detta påverkar kvinnor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Roskvist; [2021]
    Nyckelord :Idealkropp; klädföretag; kvinnokroppen; kvinnor; reklam;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnokroppar framställs i klädbutikers visuella kommunikation, främst på deras webbutiker och i sociala medier. Undersökningen syftar även till att undersöka hur kvinnor i olika åldrar påverkas av de kroppar som framställs på klädbutikers webbutiker och reklam. LÄS MER

  5. 5. Användning av legitimitetsstrategier efter uppmärksammade hållbarhetsskandaler : En kvalitativ studie av ett multinationellt klädföretags kommunikation av hållbarhetsinformation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Nova Svanberg; Victoria Larsson; [2021]
    Nyckelord :CSR; skandal; hållbarhetsrapport; legitimitetsteorin; legitimitetsstrategier.;

    Sammanfattning : Företag som hållbarhetsrapporterar möts i regel av positiva effekter då intressenterna förväntar sig att företaget ska presentera sitt arbete med hållbarhet. Genom att företaget lever upp till sina intressenters förväntningar kan deras legitimitet öka, vilket är nödvändigt för att en verksamhet ska kunna bedrivas. LÄS MER