Sökning: "klass film"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden klass film.

  1. 1. En svart prick på vita duken Rasism, klass, hot och autenticitet i debatten om Ruben Östlunds film Play

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Emma Engström; [2023-11-23]
    Nyckelord :rasism; debatt; postkolonial teori; film; idéhistoria;

    Sammanfattning : In 2011, a swedish feature film namned Play, directed by Ruben Östlund, caused a cultural debate in the national daily press. The film was about a larger group of older black boys and a minor group of white boys, engaged in a game of power and threat that ended as a robbery. LÄS MER

  2. 2. Inte grönt som i pengar utan grönt som i träsktroll : Klass och kön i filmen Shrek

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Emma Josefina Lindberg; [2023]
    Nyckelord :animering; film; Shrek; klass; kön; respektabilitet; könsstereotyp; tecken; betecknande; betecknade; sagofigur; intertextualitet;

    Sammanfattning : This essay examines class and gender in the movie Shrek from 2001. To examine class and gender, representations are of main interest. For the analysis Stuart Hall’s theories of representations and stereotypes, as well as Beverley Skeggs theory of respectability, have mainly been used. LÄS MER

  3. 3. Forecasting U.S. Movie Gross Revenues : A Random Forest Classifier Approach Based on Pre-production Data

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Isak Einberg; Arian Hanifi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Blockbusters screening in cinemas often include star-studded casts in hope of becoming profitable. However, producing a movie is associated with great risk. More than half of the movies released between 2008 and 2012 in the U.S. LÄS MER

  4. 4. Användningen av bildstöd och film i geografiundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Johansson; Erika Cabrera; [2023]
    Nyckelord :Bildstöd; film; visuellt stöd; geografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få svar på frågeställningen gällande hur lärare använder bildstöd och film i sin geografiundervisning. Vi genomförde en intervjustudie där vi intervjuade 5 grundskollärare som har geografi som undervisningsämne. LÄS MER

  5. 5. ”Du skulle ta livet av dig. Du skulle det. Eller hur?” : Makt och maktlöshet i romanen Stöld utifrån en intersektionell analys med ett didaktiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Adriansson; [2023]
    Nyckelord :Intersektionalitet; didaktiskt perspektiv; kön; klass; etnicitet; ålder; identitet; Stöld; svenskämnet; gymnasiet; Sápmi; minoritet; urfolk; nordisk kolonialism;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how power and powerlessness are created and portrayed in Ann-Helén Laestadius novel Stöld (2022) and what didactive implications the novel has for teaching at a high school level. Based on an intersectional perspective, it was analyzed when the axes of power gender, class ethnicity and age co-vary where power versus powerlessness occurs. LÄS MER