Sökning: "klass kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 252 uppsatser innehållade orden klass kultur.

  1. 1. Hur beskriver F-3-lärare att de arbetar med problemlösning? : En kvalitativ studie om hur F-3-lärare definierar och beskriver att de arbetar med problemlösning i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cassandra Parkatti; Moa Johansson; [2023]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Rika problem; EPA; problemlösning; problemlösningsorienterad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur F-3-lärare definerar problemlösning och hur F-3-lärare beskriver att de arbetar med problemlösning i matematikundervisningen. För att undersöka detta har en kvalitativ ansats använts med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur i modersmålsundervisning : - nyckeln till djupförståelse om omvärlden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dorota Tubielewicz Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Modersmål; skönlitteratur; didaktik; förförståelse; TCK;

    Sammanfattning : I studien undersöks skillnaden mellan hur en grupp gymnasieelever som ges ingen elleromfattande bakgrundsinformation tenderar att förstå och bearbeta budskapen i den polskateaterpjäsen Vår klass (Nasza klasa) av Tadeusz Slobodzianek.Några elever får göra tolkningar utifrån sina tidigare erfarenheter och genomtidigare inhämtad kunskap medan andra får en omfattande förförståelse som tillhandahållsav den vägledande läraren/intevjuaren. LÄS MER

  3. 3. BDSM-nallar är lyx : En semiotisk analys av Balenciagas kampanj

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Altea Spjut; [2023]
    Nyckelord :Taste; class; habitus; capital; Bourdieu; provocation; branding; luxury brands; representation; commodity fetischism; disability; blind; Smak; klass; habitus; kapital; Bourdieu; provokation; varumärkesidentitet; lyxvarumärken; representation; kommoditetsfetischism; funktionsnedsättning; blind;

    Sammanfattning : This research's purpose is to examine how luxury brands uses provocation as a tool in their campaigns to attract attention and costumers. The luxury brand that is being analysed is Balenciaga, and their campaign gift collection. This is done by a qualitative, semiotic pictureanalysis. LÄS MER

  4. 4. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER

  5. 5. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Tina Viinikka; [2023]
    Nyckelord :Fröken Julie; didaktik; de didaktiska grundfrågorna; litteraturdidaktik; svenskämnets konceptioner och legitimering;

    Sammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER