Sökning: "klass och livsstil"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden klass och livsstil.

  1. 1. Vad säger den om dig? : En kvalitativ socialsemiotisk analys av en utställningsaffisch från Moderna Museet samt dess roll som identitet- och livsstilsmarkör för individen på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Hein Olsson; [2023]
    Nyckelord :Moderna Museet; utställningsaffischer; Andy Warhol; Pierre Bourdieu; kulturellt kapital; klass; god smak; skönhet; livsstil; individualitet;

    Sammanfattning : The purpose of this paper was to examine the concept of an individual who hangs an exhibition poster from Moderna Museet on their wall and shares it on Instagram. Questions regarding what that individual wants to tell the audience about themselves, their individuality and lifestyle, through sharing it on a public forum have been the main topic. LÄS MER

  2. 2. Myten om Åre : En semiotisk multimodal textanalys av platsvarumärket Åre

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emilia Finné; Jenny Kästel; [2022]
    Nyckelord :gentrification; tourism; place brand; social class; Åre; gentrifiering; turism; platsvarumärke; klass; Åre;

    Sammanfattning : I egenskap av att vara en av Sveriges största turistorter lockar Åre cirka en miljon besökare per år. För många handlar orten om skidåkning och turismen bidrar med många jobbmöjligheter till den jämtländska byn som ofta beskrivs som lilla Stockholm. LÄS MER

  3. 3. “Vill man vara den här coola och snygga tjejen, ja då tarman en snus” : En kvalitativ studie av LYFTs reklamsamarbeten med influencers

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Madelene Wiig; Hanna Ekdahl; [2022]
    Nyckelord :influencer; Instagram; snus; marketing; LYFT;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering: Utifrån fallet tobaksfritt snus är syftet med denna studie att undersöka hur LYFT med hjälp av influencer marketing strategiskt positionerar sig mot specifika målgrupper genom skapandet av jaget och gestaltning av livsstilar. Samt syftar studien till att se hur potentiella konsumenterna uppfattar strategin och reklamsamarbetet. LÄS MER

  4. 4. Att knyta an till världen genom huvud, hjärta och hand : en studie om elevers upplevelser av att bearbeta miljöfrågor genom estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Malin Sannel; [2022]
    Nyckelord :Earth emotions; arts-based environmental education; Estetiska lärprocesser; den ekologiska krisen; att vara i dialog med världen; bildpedagogik; miljöundervisning; känslor; klimat; skapande; lärande; ungdomar;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att utveckla en förståelse för hur estetiska lärprocesser kan påverka elevers upplevelse av och förhållande till frågor som berör den ekologiska krisen, där en klass gymnasieelever har fått genomföra individuella konstnärliga projekt utifrån en egen vald ingång till det övergripande temat “miljöfrågor”. De har utfört gestaltningar i olika material, bland annat genom skulptur i lera, sömnad med återvunna kläder och målning med akrylfärg, och de färdiga verken har sedan visats upp dels på gymnasieskolan men även på Konstfacks Vårutställning 2022. LÄS MER

  5. 5. Role of CDK4/CDK6 inhibitors: Ribociclib, Palbocilcib and Abemacilcib in treatment of metastatic breast cancer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Nazanin Ghobadpour; [2021]
    Nyckelord :Breast cancer; cdk4 6 inhibitors; Bröstcancer; cdk4 6 hämmare;

    Sammanfattning : Breast cancer is the most common cancer among women in Sweden and globally. Socio-demographic, genetic and productive factors together with some endogenous and exogenous hormones and lifestyle are some of the risk factors that can cause this type of cancer. LÄS MER